عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

نشست هیات استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه های استان

نشست هیات استانی  نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه های استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اولین نشست هیات استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی  استان، روز سه شنبه ۱۱ اردبهشت ماه ۹۷ با حضور دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه، و رئیس هیات، دکتر اسلامی؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و نائب رئیس هیات ، دکتر بابایی؛ دبیر هیات استانی نظارت و ارزیابی دانشگاه های استان کرمان ، دکتر بصیری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، و عضو هیات، دکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، و عضو هیات، حسام عارفی؛ معاون دبیرهیات و دیگر اعضاء هیات نظارت استانی در دفتر رئیس دانشگاه، برگزار شد.


در ابتدا دکتر بابایی؛ دبیر هیات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، آماری از تعداد مراکز آموزش عالی، تعداد دانشجویان و رشته های شغلی در سال ۹۶ ارائه داد که بدین شرح است: دانشگاه کرمان، کار خود را درسال ۱۳۵۴ با۹۰ نفر دانشجو شروع کرد، که در سال۱۳۹۰ ، تعداد دانشجویان استان به  ۱۸۰هزار نفر  و در سال ۱۳۹۶، با کاهش چشمگیری این رقم به ۹۷هزار دانشجو(در کل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی)کاهش یافت.

دکتر بابایی در مقاسه با نرخ بیکاری و اشتغال در سطح استان افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد ۲۱۰۰۰۰۰ نفر در سن کار بودند، به عبارتی حدود ۲۴۰۰۰۰نفر بیکار وجود دارد، که از این تعداد در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۵۰۰۰شغل پایدار ایجاد شده است.


دبیر هیات استانی نظارت و ارزیابی دانشگاه های استان کرمان تصریح کرد: آموزش عالی هر کشوری محوریت توسعه پایدار آن کشور را برعهده دارد و معمولا دولت مردان به آموزش عالی بسیار بها می دهند و در چهار دهه اخیر که از پیروزی انقلاب می گذرد، تلاش های زیادی در حوزه کیفی و کمی دانشجو انجام شده است ولی متاسفانه با توجه به آمار و ارقام می‌توان گفت به کمیت بیشتر بها دادیم به طوری که فقط تعداد دانشجو را افزایش یافته است.


وی در ادامه گفت: در راستای استقرار نظام ارزیابی و تضمین کیفیت و به منظور ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی و تحقق اهداف تعیین شده، وزارت علوم، آئین نامه نحوه فعالیت هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی را ابلاغ کرده است که برخی از اهداف این آئین نامه بدین شرح است:
شناسایی نقاط ضعف و قوت و چالش ها و فرصت های موسسه های استان، نهادینه‌سازی فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در موسسه های استان، ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی _ هنری _ اجتماعی و اداری و پشتیبانی موسسه‌های استان، افزایش بهره‌وری با استفاده از فرایند نظام مند نظارت و ارزیابی در موسسه‌های استان، تضمین کیفیت نظام‌مند موسسه های استان از طریق بررسی وضعیت موجود با استانداردهای ملی، پاسخگو نمودن موسسه های استان نسبت به عملکرد و کیفیت فعالیت ها و برنامه های خود، حمایت و پشتیبانی از نوآوری ها در ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش، پژوهش و فناوری در سطح آموزش عالی استان، جلب مشارکت موسسه ها، نهاد ها و انجمن های استان در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش، فناوری و کمک به شکل گیری شبکه های ارزیابی و تضمین کیفیت در سطح زیرنظام ها و موسسه های استان.
گفتنی است،

در این جلسه احکام اعضای هیات نظارت استان توسط رئیس هیات استانی؛ دکتر طاهر، تقدیم شد.

حسام عارفی؛ معاون دبیرهیات و دیگر اعضاء هیات نظارت استانی افزود: افرادیکه که در شورای نظارت استان انجام وظیفه می کنند ، رسالت بزرگی دارند. همانطور که از اسم نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مشخص است نظارت بحث کوچکی نخواهد بود و نظارت بدون مشاهده، دید و نظاره کردن شکل نمی گیرد.

وی در خصوص چگونگی شکل گیری نظارت استانی بیان کرد: هیات استانی در هر استان در دانشگاه منتخب تشکیل و با همکاری  نمایندگان سایر دانشگاههایی که احکام آنان نیز توسط رئیس مرکز صادر می شود، فعالیت می کند و متولی اصلی نظارت، ارزیابی  و تضمین کیفیت موسسه های پژوهشی و مراکز آموزش عالی استان است
معاون دبیرهیات و دیگر اعضاء هیات نظارت استانی ، وظایف این نشست را، تحلیل زیرنظامها- برنامه ریزی، نظارت و ارائه گزارش مستمر از موسسه های استان- ارزیابی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت- فرهنگ سازی و توانمندسازی موسسه های- تعامل و همکاری در استان، اعلام کرد.
سپس اعضای هیات، نقطه نظرات خود را در خصوص چگونگی نظارت بر مراکز آموزش عالی در زیر نظام های مختلف اظهار کردند.
دکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و عضو هیات استانی اظهار داشت: شرکت اعضای هیات در بازدیدها ضروری به نظر می رسد و این مساله می‌تواند با برنامه ریزی دقیق محقق شود.

دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه و رئیس هیات استانی نظارت و ارزیابی تضمین کیفیت، ضمن تبریک ولادت امام زمان (عج) با جمع بندی موضوعات مطرح شده، خاطر نشان کرد: نظارت و ارزیابی فرایندی است که از این طریق بتوان بازخوردهای‌ لازم‌ را درباره‌ نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ را شناسایی کرد و به وضعیت مطلوب رسید.
وی در ادامه در خصوص توسعه کمی دانشگاه ها گفت: آنچه که حرف اول را در جامعه می‌زند ، بطوریکه در طرح آمایش آموزش عالی هدف بر این بوده که مراکز آموزش عالی محدود و مهارت افزایی همراه با کیفیت جایگزین کمیت شود.



خبرنگار: معین الدینی

کد خبر: ۹۷۰۲۱۱