عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تشریح ۱۰درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد



وبدا؛ ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در راستای ترجمان دانش در سال ۱۴۰۱ تشریح شد.
به گزارش وبدا، دکتر الهام رئیسی سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در نشست خبری تشریح ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته در سال ۱۴۰۱ در راستای ترجمان دانش گفت: دو طرح تحقیقاتی پژوهشی به صورت کاربردی، اثرگذار و پاسخگوی اجتماعی از سوی محققان دانشگاه به نتیجه رسید.
وی افزود: طرح اول با عنوان "کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای سلامت عمومی زنان یائسه شهرکرد" و طرح دوم با عنوان "بررسی شیوع آسیب به خود(خودکشی) و عوامل مرتبط با آن در موارد ارجاع شده به اداره کل پزشکی قانونی" از جمله طرح های تحقیقاتی پژوهشی هستند که نتایج بدست آمده آن قابل استفاده برای عموم است.
دکتر رئیسی ادامه داد: طرح دوم با مطالعه بر روی اطلاعات جمع آوری شده از سال ۸۹ تا ۹۹ به صورت مسئله محور و اثرگذار از سوی وزارت بهداشت و درمان مورد پذیرش قرار گرفت.
دکتر مسعود لطفی‌زاده مجری طرح کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای سلامت عمومی زنان یائسه شهرکرد با تاکید بر اینکه تحقیقات بسیاری هر ساله با هزینه‌های بالا در کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: برخی از این تحقیقات به علت انتخاب نکردن موضوع مبتنی بر نیاز جامعه و یا ناتوانی در ارائه راه حل در نهایت منجر به برون رفت از مشکل نمی‌شود بلکه طرح ها باید منتج به ارائه راه‌حل مناسب منطبق با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردد تا شاهد تغییر سازنده در جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه زنان نقش مهمی در سلامت جامعه دارند، در خصوص طرح تحقیقاتی ارائه شده گفت: عموم زنان در بازه سنی ۴۵ تا ۶۵ سالگی با علائمی از جمله گرگرفتگی، افسردگی، اختلال خواب، درد‌های استخوانی و ... دچار یائسگی می‌شوند و این پدیده اجتناب‌ناپذیر است.
دکتر لطفی‌زاده با بیان اینکه طرح کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای سلامت عمومی زنان یائسه در شهرکرد در یک جامعه آماری ۷۰ نفری بالای ۵۷ سال صورت گرفت افزود: در این طرح ۳۵ نفر از بانوان طی ۶ جلسه مورد آموزش قرار گرفتند و به ۳۵ نفر نیز هیچ آموزشی ارائه شد و نتایج مداخله مورد بررسی قرار گرفت، این طرح مبتنی بر مدل سازه های مختلف آگاهی، درک، موانع، منافع و ... بود، این مدل سال‌هاست در بسیاری از کشور‌های جهان استفاده می‌شود.
مجری طرح کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای سلامت عمومی زنان یائسه در شهرکرد تاکید کرد: زنان باید برای مواجهه با یائسگی از لحاظ روحی و جسمی آماده شوند، همچنین همسران آن‌ها باید آموزش ببینند تا بانوان با پذیرش تغییرات از افسردگی در امان باشند.
وی با بیان اینکه نتایج تحقیقات ممکن است با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی و فرهنگ ها متفاوت باشد تاکید کرد: مسئولان باید گوش شنوایی برای شنیدن نتایج محققان داشته باشند.
دکتر لطفی زاده با اشاره به اینکه هم اکنون نیاز جامعه نشاط و شادی است نشان کرد: افراد جامعه با یکدیگر متفاوت هستند و باید این تفاوت‌ها را بپذیریم تا بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند.
دکتر فروزان گنجی مجری طرح بررسی شیوع آسیب به خود و عوامل مرتبط با آن نیز افزود: ۵۲۸ نمونه در این طرح بررسی شد که ۷۵ درصد آسیب‌زدگان موفق به خود مردان بودند و ۹۰ درصد این افراد سابقه آسیب به خود نداشتند.
دکتر گنجی با بیان اینکه شهرستان شهرکرد با ۳۹.۳ درصد بالاترین جامعه آماری آسیب به خود موفق را در این بازه زمانی ۱۰ ساله داشت، گفت: ۴۲ درصد آسیب‌زندگان به خود متاهل و ۴۰ درصد مجرد بودند، آمار آسیب به خود در بین زنانی که در سن پایین ازدواج کرده بودند نیز بالاتر است.
مجری طرح بررسی شیوع آسیب به خود و عوامل مرتبط با آن با اشاره به اینکه در حوزه آسیب به خود سبک زندگی ایرانی اسلامی موثر است، گفت: سلامت معنوی یک چتر حفاظتی محسوب می‌شود.
وی در پایان گفت: سیاست گذاران بخش سلامت باید در پیشگیری و به نتیجه رساندن درمان کامل بیمار بیشتر توجه کنند و افراد در معرض خطر تا اطمینان از درمان رها نشوند.