عمومی | دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه اول کشور در نظام رتبه‌بندی نیچرایندکس

بنا به آخرین نتایج نظام رتبه بندی نیچر ایندکس که براساس مقالات منتشرشده در مجلات معتبر بین المللی، مربوط به بازه زمانی دسامبر۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲ اعلام شده است؛ دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه های کشور شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ( ISC )، در نسخه جاری رتبه بندی نیچر ایندکس که تاریخ یک دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ را در بر می گیرد، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز رتبه ۳۰ شده است.

در این رتبه بندی، ۹۵سازمان ایرانی حضور دارند که ۷۸سازمان، ماهیت دانشگاهی دارند. در میان تمام سازمان ها، دانشگاه شیراز با کسب رتبه ۹۲۱ جهانی در بین سازمان ها و نیز کسب رتبه ۷۵۴ جهانی در بین دانشگاه ها، رتبه اول کشور را در هر دو بخش به دست آورده است.

این رتبه بندی، بر اساس چهار حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بوده است. عملکرد ایران در چهار حوزه موضوعی براساس تعداد و سهم مقالات در جدول زیر نشان داده شده است.


رتبه دیگر سازمان های کشور نیز در جدول زیر نشان داده شده است.



گفتنی ست، نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲نشریه برتر علوم طبیعی مقاله چاپ کرده اند. نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی باکیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه روزآمد شده و اطلاعات یک دوره ۱۲ماهه را روی وبگاه خود نمایش می دهد.

خروجی مقاله برای یک موسسه، کشور، منطقه یا شهر به دوصورت محاسبه می شود:

تعداد: درصورتی که یک یا چندنویسنده مقاله پژوهشی از آن موسسه یا مکان باشند، بدون توجه به اینکه چه تعداد از نویسندگان همکار از خارج از آن موسسه یا مکان وجود دارد، امتیاز یک به موسسه یا مکان اختصاص داده می شود.

سهم: یک شمارش کسری است که نسبت نویسندگان یک موسسه یا کشور/ منطقه و تعداد موسسات وابسته در هرمقاله را در نظر می گیرد برای محاسبه سهم، مشارکت همه نویسندگان به طور مساوی در مقاله در نظر گرفته می شود.