عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

جراح عمومی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان خبر داد؛ نجات جان بیمار ۱۵ ساله از مرگ

دکتر حامد کاظمی خالدی در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید گنجی، گفت:بیمار آقای ۱۵ ساله که به دنبال نزاع، دچار اصابت چاقو از بالای استخوان ترقوه چپ به داخل قفسه سینه شده بود و حال بسیار وخیمی داشت به اورژانس بیمارستان منتقل و با تلاش تیم درمان بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان از مرگ حتمی نجات یافت.
وی گفت: حدوداً ساعت یک بامداد بیماری با اصابت ضربات چاقو و خونریزی شدید و در حالت شوک با کاهش سطح هوشیاری با آمبولانس ۱۱۵ به اورژانس بیمارستان شهید صادق گنجی انتقال یافت و بلافاصله توسط متخصص طب اورژانس آقای دکتر حسن معتمدی خونریزی خارجی فعال از محل اصابت چاقو کنترل و احیاء با تزریق سرم آغاز گردید.
دکتر کاظمی خالدی ادامه داد: بلافاصله پس از اطلاع به اینجانب، سریعا بر بالین بیمار حضور یافته و طی ارزیابی اولیه، بیمار فشارخون پایین حدوداً ۴۰ داشت و همراه با کاهش صدا در سمع چپ قفسه سینه و همچنین با جمع شدن خون و هوا در قفسه سینه بیمار همراه بود، لذا بلافاصله به‌صورت اورژانس با برش کوچک سمت چپ قفسه سینه، لوله سینه‌ای تعبیه، که با خروج بیش از دو لیتر خون همراه بود و فشارخون بیمار تا حدوداً ۸۰ بالا آمد.
وی اشاره داشت: بیمار پس از انجام مقدمات عمل جراحی در بخش اورژانس به اتاق عمل فرستاده شد و آنجا تحت عمل جراحی بسیار حساس و سخت قرار گرفت.
جراح عمومی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان در بیان شرح عمل گفت: ابتدا با برش در ناحیه گردن محل اصابت چاقو بازبینی شد که موید پارگی گسترده عضلات و عروق ناحیه گردن همچنین عروق بزرگ داخل قفسه سینه بود. سپس بلافاصله اقدام به برش و باز کردن قفسه سینه کردیم که حاوی حجم زیادی خون و لخته بود، با ترمیم سریع جراحت بافت ریه خونریزی فعال آن کنترل شد و پس از آن پرده دور قلب برش داده‌شده و با بازبینی عروق بزرگ قلب و با کنترل عروقی لازم توانستیم عروق آسیب‌دیده داخل قفسه سینه و گردن، و تا حد امکان عضلات گردن را ترمیم کنیم.
دکتر کاظمی تصریح داشت: به حمدالله نهایتاً این عمل سخت با همکاری کادر درمان اتاق عمل بیمارستان راس ساعت هفت صبح علیرغم چندین نوبت ماساژ باز قلبی بیمار حین جراحی و همچنین دریافت بیش از ۱۵ واحد فرآورده‌های خونی با موفقیت پایان پذیرفت و بیمار با اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی جهت تکمیل درمان به بخش ای سی یو بیمارستان منتقل شد تا با دریافت مراقبت‌های ویژه سطح هوشیاری بیمار بالا  آمده و درنهایت بیمار با بهبودی کامل، عدم آسیب مغزی و داشتن قدرت تکلم به بخش جراحی و پس از چند روز بستری در بخش، از بیمارستان ترخیص گردید.

وی از کلیه پزشکان و پرسنل بیمارستان که وی را در این عمل بزرگ و موفقیت‌آمیز همراهی کردند، تشکر و قدرانی کرد.
شایان‌ذکر است در درمان این بیمار، علاوه بر دکتر کاظمی خالدی جراح عمومی بیمارستان شهید گنجی برازجان، پزشکان متخصص دکتر حسن معتمدی پزشک طب اورژانس، دکتر منصور دشتیانه پزشک متخصص بیهوشی، دکتر مهسا رضوی متخصص بیهوشی بخش ای سی یو و دکتر میترا دشتی زاده متخصص داخلی و همچنین پرسنل بخش‌های اورژانس بزرگ‌سال، اتاق عمل و کادر بیهوشی، پرسنل بخش ای سی یو و جراحی مردان زحمات زیادی را متقبل شدند که جا دارد از زحمات و تلاش‌های همه این عزیزان تشکر و قدردانی به عمل آید.
انتهای پیام/ ب.ا ۴۰۸۰