عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: آلودگی سواحل بندر بوشهر به وسایل حفاظت فردی در طی همه‌گیری کووید-۱۹ قابل توجه بوده است

دکتر سینا دو برادران در نشست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌منظور ترجمان دانش اظهار داشت: برای جلوگیری از به خطر افتادن حیات آبزیان و سلامت انسان‌ها توجه به سواحل و دریاها و جلوگیری از آلوده شدن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: بنابراین، در یک مطالعه میزان آلودگی سواحل خلیج‌فارس در بندر بوشهر به وسایل حفاظت فردی در طی همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ در سال ۱۳۹۹ بررسی شد و پتانسیل آن‌ها برای ایجاد میکروپلاستیک ارزیابی شد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بر اساس تجزیه‌وتحلیل میکروسکوپی، ماسک‌های جراحی و دستکش‌های پلاستیکی پاره شده در مناطق ساحلی بیشترین منابع در حال ظهور میکروالیاف ثانویه و ذرات میکروپلاستیک در محیط‌های دریایی بودند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خلیج‌فارس یک حوزه نیمه بسته است، این ذرات پلاستیکی ممکن است برای مدت طولانی حیات‌وحش و اکوسیستم را به خطر بیندازند.
این هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهم‌ترین راه برای کاهش ضایعات وسایل حفاظت فردی یکبار مصرف، جایگزینی آن‌ها با ضایعات غیر پلاستیکی قابل‌استفاده مجدد، وضع قوانین اجباری برای افراد جهت عدم ارتکاب این کار و کنترل کردن ساحل توسط محیط‌زیست برای عدم ورود این وسایل به ساحل و دریا در جریان همه‌گیری این بیماری است.
وی تصریح کرد: مجری اصلی این تحقیق دکتر سینا دوبرادران بوده و محبوبه تنگستانی، دلارام عابدی، فاطمه جوان فکر، فائزه جدی، عاطفه زنده بودی از همکاران طرح بوده‌اند.

انتهای پیام /م.غ ۱۰۲۳