عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

نمایی از آزمایشات غلات ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل ۲۱ اسفندماه

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر کمال شهبازی در این رابطه اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعداد ۳۱ فقره طرح و پروژه تحقیقاتی غلات آبی و دیم در زمینه‌های به نژادی، به زراعی، بیماری‌های غلات و طرح‌های تحقیقی – ترویجی در حال اجرا هستند. لاین های امیدبخش و در شرف معرفی غلات در طرح‌های سازگاری و خزانه بیماری‌های غلات در ایستگاه و تحقیقی- ترویجی و پی – وی – اس در مزارع زارعین غله کار و عرصه‌های زراعی ارزیابی نهائی خواهند شد. برخی لاین ها با شاهدهای تجاری در هر منطقه در مزارع کشاورزان مقایسه می‌شوند. در بررسی‌های مقدماتی برخی از این لاین ها سازگاری خوبی برای کشت در مناطق سردسیر استان از خود نشان داده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: مجریان و محققان پروژه غلات، در این طرح‌ها صفات کمی و کیفی در بین ارقام و لاین ها را مطالعه و ارقام مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه، در آزمایشات به نژادی و بین‌المللی، بخصوص در آزمایشات نسل‌های در حال تفکیک گندم و خزانه بیماری‌ها را گزینش خواهند کرد. عملیات مربوط به مرحله داشت آزمایشات به نژادی و به زراعی و خزانه بیماری‌ها و هسته‌های اولیه بذری غلات در مزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شروع شده و هم اکنون بیشتر آزمایشات در مرحله پنجه‌زنی هستند.

ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل (آلاروق) در ۱۰ کیلومتری جنوب اردبیل یکی از سایت‌های اصلی تحقیقات غلات در زمینه مطالعات مربوط به تنش سرما، تنش خشکی آخر فصل و بیماری‌های غلات و از مکان‌های اصلی اجرای آزمایشات بین‌المللی گندم (ICARDA -CIMMYT) به شمار می‌رود. هم‌چنین این ایستگاه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های به نژادی اقلیم سرد کشور از ایستگاه‌های مهم بوده به طوری که در سال‌های اخیر در معرفی ارقام جدید غلات آبی و دیم در مناطق سردسیر کشور نقش اساسی ایفا نموده است.