عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب تحلیل کلان‌داده‌های فرهنگی منتشر شد

کتاب تحلیل  کلان‌داده‌های فرهنگی با ترجمه حسین حسنی (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و زهرا اسدی (دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهران) از سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

کتاب تحلیل کلان‌داده‌های فرهنگی نوشته لو مانوویچ (پژوهشگرمطالعات فرهنگی، رسانه‌های جدید و کلان‌داده‌های رسانه‌های اجتماعی) است که اکتبر ۲۰۲۰ در ۳۷۸ صفحه به‌وسیله دانشگاه آم.آی.تی منتشر شده‌است؛ این کتاب که در فصل مشترک علوم داده‌ها و مطالعات رسانه‌ای نوشته‌شده، به ارائهٔ مفاهیم و روش‌هایی برای تحلیل رایانه‌ای داده‌های فرهنگی می‌پردازد.


نویسنده با تمرکز خاص بر رسانه‌های تصویری، مفاهیم و روش‌هایی برای تحلیل رایانه‌ایِ داده‌های فرهنگی ارائه می‌کند. مانوویچ- بنیان‌گذار حوزهٔ تحلیل کلان‌داده‌های فرهنگی- با انجام بیش از یک دهه تحقیق و پروژه در آزمایشگاهش، مقدمه‌ای ساده و غیرفنی برای مفاهیم کلیدی انتخابی دربارهٔ علم داده‌ها ارائه می‌دهد و دربارهٔ شیوه‌هایی که جامعهٔ ما داده‌ها و الگوریتم‌ها را به‌کار می‌گیرد، بحث می‌کند. وی نمونه‌هایی از تحلیل رایانه‌ایِ کلان‌داده‌های فرهنگی ارائه کرده و انتقال از «رسانه‌های جدید» به «رسانه‌های بیشتر» را مطرح می‌کند و چگونگی تبدیل فرآیندهای فرهنگی به داده‌های رایانه‌ای را توضیح می‌دهد.


تحلیل داده‌ها شامل درک، آماده‌سازی و تحلیل داده‌هاست که به منظور استخراج اطلاعات سودمند برای تصمیم‌گیری انجام می‌شود. تحلیل داده‌ها امروزه در اغلب شاخه‌های علوم و صنعت از جمله اقتصاد، رشته‌های مهندسی، بازاریابی، پزشکی و غیره کاربرد دارد. تحلیل داده مهارت بسیار پرتقاضا و مهمی برای تمام دنیاست. تمام شرکت‌ها، سازمان ها و موسساتی که داده‌های خود را ذخیره می‌کنند، قطعاً نیاز به تحلیل آن خواهند داشت.

این کتاب علاوه بر اینکه دید وسیعی در حوزهٔ تحلیل داده‌های فرهنگی، ابزارها و مهارت‌های لازم در آن را ایجاد خواهد کرد، بلکه یک نقشه راه کاملاً شفاف برای مطالعه و یادگیری شخصی فراهم می‌آورد.