عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

خوی پس از زلزله

گزارش رصد فرهنگی زلزله خوی که روایتی مردم‌نگارانه از وضعیت فرهنگی‏- اجتماعی مردم خوی پس از زلزله بهمن ۱۴۰۱ است، به همراه اهم نکات سیاستی موجود در این گزارش و نیز گزارش مدیریتی آن، منتشر شد.

این گزارش توسط پژوهشگران «مرکز رصد فرهنگی  کشور» (مستقر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) بر مبنای روش «مردم‌نگاری سریع» تهیه شده و شامل مروری بر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی شهرستان خوی پیش از وقوع زلزله و گزارشی مردم‌نگارانه از وضعیت فرهنگی پسابحران است.

گزارش تلاش دارد تا تصویری واقعی، سریع و علمی از دریچه فرهنگ و ارتباطات از وضعیت بحران را ترسیم نماید تا از این رهگذر بتوان به دورنمایی از راهبردها و سیاست‌های قابل‌اتخاذ در مواجهه با ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران رسید و پیوندی میان مشاهدات مردم‌نگارانه پسابحران و نهادهای سیاستگذار و حکمران ایجاد نمود و حلقه مفقوده مشاهدات علمیِ سریع از وضعیت‌های بحران را در چرخه سیاستی کشور بازیافت.


به استناد این گزارش، در ستاد مدیریت بحران، بخش  فرهنگی و ارتباطی جایگاهی ندارد؛ بنابراین لازم است این باور در مجموعه مدیریت بحران همه‌گیر شود که پدیده‌هایی چون زلزله نه فقط پدیده‌ای طبیعی که از اساس، پدیده‌هایی فرهنگی و ارتباطی هستند و لازمه مدیریت صحیح و کارآمد این بحران‌ها، بهره‌گیریِ فوری و در میدان از خبرگان و سیاست‌گذاران فرهنگ و ارتباطات است.

براساس این گزارش پیشنهاد شده است اصلاح ساختار مجموعه مدیریت  بحران کشور و تدوین اسناد سیاستی در باب «سیاست‌های فرهنگی-ارتباطی بحران» در  دستورکار قرار گیرد.

گزارش رصد فرهنگی «خوی پس از زلزله» اولین گزارش رصد استانی مرکز رصد فرهنگی کشور است که ضمن مروری  بر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی شهرستان خوی پیش از وقوع زلزله به مردم‌نگاری وضعیت فرهنگی پسابحران در این شهر پرداخته است.