عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

نخستین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی «در مسیر دانش بنیان» در پردیس آموزش کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) آغاز به کار کرد

نخستین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی «در مسیر دانش بنیان» در پردیس آموزش کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) آغاز به کار کرد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نخستین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی «در مسیر دانش بنیان» با حضور دکتر کمال شهبازی رئیس مرکز، رئیس پارک علم و فناوری استان، معاونان سازمان جهاد کشاورزی، اعضای هیات علمی مرکز، فناوران، شرکت‌ها و هسته‌های فناور، تشکل‌های بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در پردیس آموزش کشاورزی اردبیل افتتاح شد.

دکتر کمال شهبازی به رویکردهای اصلی نخستین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی در مسیر دانش بنیان اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری فن بازار، برگزاری نمایشگاه‌ تخصصی کشاورزی در حوزه دانش بنیان، برگزاری کارگاه‌ها و تورهای تخصصی آموزشی و ترویجی در حوزه کشاورزی دانش بنیان و برگزاری استارت آپ ها از رویکردهای اصلی این رویداد است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اهداف رویداد استان اردبیل را جلب مشارکت حداکثری نخبگان، کارآفرینان، شرکت‌های دانش بنیان در مدیریت دانش و انتقال تکنولوژی‌های نوین، ارائه و معرفی ایده‌ها، فنون، تکنولوژی و اختراعات جدید، تجاری‌سازی، توسعه کسب و کارهای نوین دانش بنیان و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان دانش و فناوری و ایده‌های نو با مصرف‌کنندگان دانش و تکنولوژی عنوان کرد.

وی دستاوردهای مورد انتظار از این رویداد را شناسایی نخبگان و کارآفرینان متخصص کشاورزی، معرفی ایده‌ها و اختراعات جدید در حوزه کشاورزی و جذب و استقرار ۵ ایده برتر در مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی برشمرد و افزود: از بین ۶۲ ایده فناورانه رسیده به دبیرخانه رویداد ۵ ایده برتر انتخاب و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین ایده‌های برگزیده جهت استفاده از تسهیلات صندوق پژوهش مستقر در پارک علم و فناوری و شرکت در رویداد ملی که در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد معرفی خواهند شد.

دکتر کمال شهبازی توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی را اجتناب‌ناپذیر خواند و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم کشاورزی از حالت سنتی به دانش بنیان تبدیل شود بایستی زیست بوم فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی را گسترش دهیم که مستلزم افزایش تعداد فناوران و شرکت‌ها و هسته‌های در بخش کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در ادامه افزود: بخش کشاورزی ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی، ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور، ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی، تولیدکننده حدود ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال در کشور است.

اما با وجود این سهم بخش کشاورزی از هسته‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ۶.۵ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور است. وی دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی را توان پایین شرکت‌ها و واحدهای فناور در رقابت با سایر بخش‌های اقتصادی، بالاتر بودن ریسک در این بخش و پایین بودن سطح آگاهی و سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی برشمرد.

مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر بهره‌وری آب بایستی افزایش پیدا کند شرکت‌ها و هسته‌های فناور بایستی این مهم را مد نظر قرار دهند. همچنین فرآوری محصولات کشاورزی، حفظ محیط زیست و سلامت محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: مشکلات بخش کشاورزی از طریق تحقیق و ترویج قابل حل است.

دکتر عباسپور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل اظهار داشت: کشاورزی دانش بنیان نوعی از کشاورزی است که در آن به واسطه تحقیق و نوآوری که انجام می‌شود می‌توان دانش را در مزرعه به کار برد.

وی افزود: در بحث دانش بنیان کردن کشاورزی بایستی دولت وارد شود. به کارگیری فناوری‌های نوین در مزارع نمونه کاهش ریسک به کارگیری دانش را به دنبال دارد. دکتر عباسپور در ادامه به بحث کشاورزی هوشمند و دقیق پرداخت و مطالبی بیان کرد.

دکتر دهدار رئیس مرکز رشد واحدهای فناور گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری نخستین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی «در مسیر دانش بنیان» را ارائه نمود. این رویداد طی دو روز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.