عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان به مناسبت روز جهانی شنوایی خبر داد:

حمیده صادق زاده ،رییس گروه بیماریهای  غیر واگیر در گزارشی اعلام کرد، شیوع شنوایی ناتوان کننده دوران نوزادی ،۱ تا ۳ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده ؛ در کودکان بدو ورود به مدرسه ۵-۲ درصد و در کودکانی که به مدرسه می‌روند ۱۱ تا ۱۵ درصد گزارش شده است . در حال حاضر ۶-۷درصد جمعیت کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند و سالانه ۵-۴ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شود.

از ابتدای سال تاکنون، ۲۵۰۰۰ نوزاد در مراکز غربالگری شنوایی استان گلستان از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند تا با تشخیص زودرس و درمان به هنگام از بروز کم شنوایی‌های شدید و دائمی در آنها جلوگیری شود.

شنوایی نوزادان، باید قبل از یک ماهگی مورد ارزیابی قرار گیرد  تا با استفاده از مداخلات به موقع تاثیرات منفی این اختلال به حداقل برسد.

بهترین زمان برای تشخیص میزان کاهش شنوایی تا قبل از سه ماهگی می باشد ؛ در صورتی که مشکل شنوایی در این سن تایید گردد مداخلات لازم تا قبل از شش ماهگی باید انجام گردد.

ایشان، ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداکثر تا یک ماهگی را در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی موثر دانست و به والدین توصیه کرد ؛ در صورتی که نوزاد تا زمان ترخیص از بیمارستان مورد ارزیابی شنوایی قرار نگرفته  است ، در اولین فرصت با مراجعه به واحدهای غربالگری شنوایی مستقر در شهرستان نسبت به انجام ارزیابی اقدام و از سلامت گوش نوزاد خود اطمینان حاصل نمائید .

۱۲ اسفند ، روز جهانی شنوایی فرصت مغتنمی است تا با اطلاع رسانی گسترده   گامی موثر در آگاه سازی مردم پیرامون موضوعات مرتبط با مراقبت از گوش و شنوایی داشته باشیم.