عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

صدور گواهی تاییدیه محصولات و فناوریهای نانویی کشاورزی محور

صدور گواهی تاییدیه محصولات و فناوری های نانویی کشاورزی محور


با تصویب هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی، گواهی تاییدیه محصولات و فناوریهای نانویی کشاورزی محور، توسط کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود.

با عنایت به مزین شدن سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و ضرورت اهتمام در بهره برداری از ظرفیت فناوری نانو در حل مشکلات حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و عطف به ماموریت کمیته راهبردی پیرو ابلاغ "سند راهبردی و اساسنامه کمیته راهبردی فناوری نانو در کشاورزی و منابع طبیعی" در اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی؛ ساماندهی و مانع زدایی فرایند ارزیابی (از جمله ایمنی و اثربخشی ناشی از نانویی بودن) محصولات و فناوریهای نانویی کشاورزی محور و همچنین ایجاد وحدت رویه بین این کمیته و نهادهای متولی در امر ثبت و صدور جواز-پروانه در بخش کشاورزی در اولویت فعالیتهای سال جاری قرار گرفت.
کمیته راهبردی به عنوان یک کمیته مرجع علمی-اجرایی دارای مرجعیت از جانب مقام عالی وزارتی جهت ساماندهی رسوخ محصولات نانویی در حوزه کشاورزی و همچنین جلوگیری از بلاتکلیفی فناوران، اقدام به ارزیابی این محصولات نموده و برای محصولات مورد تایید "گواهی تاییدیه نانویی" صادر می نماید. پس از صدور این گواهی، نهادهای متولی طبق روال مرسوم و مطابق با ماموریت مصوب خود نسبت به صدور و یا عدم صدور جواز-پروانه محصول مربوطه اقدام می نمایند.
با آغاز این فرآیند و صدور گواهی تاییدیه این محصولات، فرصت مناسبی برای توسعه، جاری سازی آینده دار فرایند تولید، تجاری سازی و رسوخ ایمن این فناوری به بازار خواهد بود که به حول و قوه الهی می تواند در آینده نزدیک هدف کمیته راهبردی نانو وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد زیست بوم کسب و کار دانش‌بنیان فناوری نانو در کشاورزی و منابع طبیعی را محقق نماید.