عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

رونمایی از سامانه "سار" با کاربردهای زلزله‌شناسی و بیابان‌زدایی

به گزارش ایسنا پروژه رادار دهانه مصنوعی (سار هوا پایه) با حضور دکتر حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پژوهشکده مکانیک در شیراز رونمایی شد .

دکتر حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در این مراسم سامانه رادار دهانه مصنوعی هواپایه را از پروژه‌ها و فناوری‌های بسیار مهم در عرصه علم و فناوری فضایی کشور دانست و گفت: این سامانه کاربرد بسیاری در علم سنجش از دور دارد و امروزه از این فناوری در اموری چون مطالعه زمین و کشاورزی، زلزله شناسی و مطالعات بیابان‌زدایی استفاده می‌شود.

رادار دهانه مصنوعی، سامانه‌ای است که با استفاده از ارسال و دریافت امواج راداری، از سطوح مختلف، تصاویر دو بعدی و سه بعدی تهیه می‌کند.این سامانه می‌تواند در روز و شب، برف و باران، با وضوح و دقت زیاد به تصویربرداری ادامه دهد و برخلاف سایر سامانه‌های تصویربرداری، وضوح و دقت این سامانه مستقل از فاصله است .

این پروژه در قالب ماموریت محوله و بر اساس یک رویکرد کلان‌نگر به منظور اکتساب دانش فنی و دستیابی به فناوری رادار دهانه مصنوعی سار تعریف شده و از تیر ۱۳۹۵، در گروه پژوهشی محموله‌های سنجشی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران آغاز شده و در اواخر سال ۹۶، آزمون‌های پروازی آن با موفقیت به انجام رسیده است.

سامانه مذکور از زیرسیستم‌های فرستنده، گیرنده، آنتن، واحد ناوبری و پردازش تشکیل شده است ومی‌تواند نقش مهمی در تحقیقات چونمطالعات زمین شناسی، کشاورزی و جنگلی، منابع آب، دریایی، بلایای طبیعی و برنامه‌ریزی شهری و شهر سازی، پایش آلودگی‌های محیط زیست و زمین‌شناسی داشته باشد .