عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

مسابقات قرآنی ویژه روستایی و عشایری استان در پردیس آموزش کشاورزی مغان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در رشته‌های اذان، ترتیل، قرائت و حفظ ویژه خواهران و برداران به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در پردیس آموزش کشاورزی مغان برگزار شد.

در این دوره از مسابقات که با حضور حجت‌الاسلام اکبری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، دکتر کمال شهبازی رئیس مرکز، فرمانده سپاه شهرستان پارس‌آباد، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئولین سایر ادارات حضور داشتند، دکتر کمال شهبازی ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر، بخش کشاورزی را از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته است برشمرد و به مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی قبل از انقلاب و چهار دهه پس از آن پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی ایران، از خارج وارد می‌شد و محصولات استراتژیکی مانند؛ گندم و برنج وابسته به خارج بود. امروز و بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود. میزان تولیدات کشاورزی ایران قبل از انقلاب اسلامی ۲۵ میلیون تن در حال حاضر این عدد به ۱۲۸ میلیون تن رسیده است. تولید محصولات ایران در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بیش از پنج برابر شده است .

وی با بیان اینکه میزان کل تولیدات باغی از ۳.۴ میلیون تن به بیش از ۲۳ میلیون تن و تولید گندم از ۴ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، علیرغم افزایش جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تامین مواد غذایی، واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و شیر قطع شده است. همچنین یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی خودکفایی در تولید محصولات باغی بوده است. شایان ذکر است ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: قبل از انقلاب اسلامی ۷۰ درصد محصولات کشاورزی از طریق واردات تامین می‌شد اما در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود.

دکتر کمال شهبازی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان سازمان نوآور و پیامدمحور نام برد و افزود: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان با رشد سه برابری، تولید ۶۱ رقم زراعی و باغی در سال و تولید ۷۵۰۰ تن هسته اولیه بذور به عنوان تولید فناورانه بخشی از خدمات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: ورود بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به لیست دانشگاه‌های برتر جهانی، تاسیس پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بخشی از دستاوردهای علمی چهار دهه اخیر کشومان است.

دکتر کمال شهبازی با بیان اینکه ارقام زراعی و باغی به عنوان تخصصی‌ترین نهاده کشاورزی، نقش به سزایی در رونق تولید و افزایش امنیت غذایی دارند، بیان داشت: ارقام معرفی شده گیاهی به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های تولید، حاصل سال‌ها تلاش ارزشمند محققان بخش کشاورزی است .

در ادامه حجت اسلام اکبری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: تحجر و تجمل گرایی دو آفت مهم جامعه کنونی کشورمان است که می‌بایست از هر ابزار و روشی برای از بین بردن آن استفاده نماییم. آنچه که باعث رشد و بالندگی انقلاب شکوهمند اسلامی‌شده است روحیه شهادت طلبی و وفاداری به آرمان‌ها انقلاب و در راس آن رهبری داهیانه مقام معظم رهبری است .

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران که برآمده از اعتقاد مردم و با همت جملگی آن‌ها به پیروزی رسیده بود، از همان آغاز، در راستای انتقال اندیشه‌های اسلام ناب و آموزه‌های راستین بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و نیز پاسخ‌گویی به نیاز مشتاقان و علاقه‌مندان انقلاب، ایده‌ی صدور انقلاب مطرح گردید که امام خمینی ضمن حمایت از آن، ابعاد آن را ترسیم نمودند.