عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

دکتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی: مرکز درمان سکته حاد مغزی زنجان، در سطوح ملی و بین‌المللی جایگاه‌ویژه‌ای کسب کرده است


دکتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی:
مرکز درمان سکته حاد مغزی زنجان، در سطوح ملی و بین‌المللی جایگاه‌ویژه‌ای کسب کرده است

دکتر حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: مرکز درمان سکته حاد مغزی SCU این دانشگاه به واسطه به‌کارگیری رویکرد علمی، همگرایی بین علوم پزشکی و ادغام حوزه‌های آموزشی-تحقیقاتی با نظام ارائه خدمت، توانسته در سطوح ملی و بین‌المللی به جایگاه ویژه‌ای دست یابد.


پایگاه خبری وبدا-زنجان، دکتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی با تاکید بر ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت که روز سه‌شنبه ۱۱بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان و شایع‌ترین علت ناتوانی در کل جهان است و یکی از راه‌های کاهش مرگ  و میر و ناتوانی به دنبال سکته مغزی، تاسیس واحدهای مراقبت ویژه سکته مغزی (SCU) است.

وی به معرفی مرکز درمان سکته حاد مغزی زنجان پرداخت و گفت: این مرکز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است و در آن، بیماران سکته مغزی تحت مراقبت‌های ویژه و درمان‌های اختصاصی از جمله داروهای حل‌کننده لخته قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه از زمان تاسیس این مرکز تا کنون بیش از یک‌هزار و ۴۶۰ بیمار سکته مغزی تحت درمان با داروی ترومبولیتیک قرار گرفته‌اند، افزود: این روند منجر به کاهش قابل توجه مرگ و میر و عوارض سکته مغزی در استان شده است.

وی به تشریح الگوی درمان سکته حاد مغزی پرداخت و اظهار کرد: این الگو شامل ۹مرحله از جمله آموزش و آگاه‌سازی کارکنان شبکه‌های بهداشت، فوریت‌های پزشکی و مراکز درمانی استان در خصوص درمان سکته حاد مغزی، تخصیص، ساماندهی و اصلاح فرآیند کد۷۲۴، آموزش، هماهنگی و بازآرایی فرآیندهای اورژانس پیش‌بیمارستانی در ارتباط با درمان سکته حاد مغزی و آموزش، ساماندهی و تخصیص خدمات پاراکلینیک برای بیماران سکته حاد مغزی می‌باشد.

دکتر بختیاری، تخصیص فضا، امکانات و نیروی انسانی برای واحد SCU را از دیگر مراحل الگوی درمان سکته حاد مغزی عنوان کرد و گفت: ساماندهی و تشکیل تیم درمانی در کنار نیروهای آموزشی برای واحد SCU ، ساماندهی و تشکیل تیم‌های توانبخشی، ساماندهی و تشکیل تیم‌های مراقبت در منزل و ثبت دقیق و به روز اطلاعات (رجیستری) مربوط به SCU مراحل دیگر این الگو است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج عملکرد واحد درمان سکته حاد مغزی زنجان در ژورنال‌ها و همایش‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی منتشر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه واحد درمان سکته حاد مغزی زنجان در مرداد۹۵ به عنوان واحد نمونه و پیشرو در سطح کشور شناخته شد، افزود: تیم درمانی استان زنجان، بهترین عملکرد را به لحاظ پوشش درمان سکته مغزی نسبت به جمعیت استان و نیز به لحاظ تعداد مطلق بیماران درمان شده، در کشور داشته است و این موقعیت را از سال ۹۵ تا کنون حفظ کرده است.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی زنجان در هفتمین همایش کشوری مرجعیت علمی (بزرگترین رویداد علمی حوزه مرجعیت علمی کشور) با ارائه دستاوردهای ملی، منطقه ای و بین المللی واحد آموزش و درمان سکته حاد مغزی(SCU)  به عنوان تجربه برتر، موفق به دریافت جایزه ملی نماد شد.