عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بیماری واگیر عسلویه عنوان کرد؛ با رعایت اصول درمان صحیح بیماران و موارد تماس، بیماری گال به‌راحتی درمان می‌شود

میلاد ناخایی عامل بیماری گال را موجودی بند پایی به نام هیره (مایت) از خانواده کنه‌ها و عنکبوت‌ها اعلام و تصریح کرد: مایتها توسط قطعات دهانی و پاها جلو پوست را سوراخ کرده و در پوست حفره ایجاد می‌کنند و برای تغذیه خود بافت‌های بدن فرد را هضم کرده و از آب میان بافتی استفاده می‌کنند.
کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه بیان کرد: این بند پا بیماری خاصی را منتقل نمی‌کند ولی به علت حرکت بر روی پوست و ایجاد حفره باعث آلرژی و خارش شدید می‌گردد. خارش و آلرژی شدید می‌تواند افراد مبتلا را جهت انجام فعالیت‌های عادی روزانه از قبیل مدرسه رفتن، درس خواندن، فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های کاری و ... با مشکل روبرو کند.
وی از طغیان بیماری گال در سطح شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بیماری گال با افزایش رطوبت فعالیت بندپایان افزایش می‌یابد، در بررسی‌های محیطی موارد ابتلا به بیماری گال مشاهده و تشخیص ابتلا به موارد گال در شهر و روستاهای شهرستان تاییدشده است.
ناخایی اذعان کرد: هنگامی‌که در یک مکان خاص و در زمان مشخص فردی مبتلا به بیماری گال شود و تعداد مبتلایان رو به افزایش باشد طغیان گال رخ داده است.
وی تصریح کرد: هدف در تعیین طغیان و یا اپیدمی گال مشخص نمودن عوامل خطر در بروز بیماری، کنترل و کاهش آن است و از انتشار آن به سایر افراد جامعه جلوگیری شود.
ناخایی انتقال گال را از راه مستقیم پوست فرد بیمار با پوست فرد سالم عنوان کرد و ادامه داد: از جمله مهم‌ترین مصداق‌های انتقال گال خوابیدن در بستر فرد آلوده، در آغوش کشیدن فرد آلوده به گال، زندگی در محیط‌های اجتماعی شلوغ، انتقال از راه لباس خصوصاً لباس‌های زیر، لباس‌خواب رو تختی و بالشت، استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده مانند حوله، کیسه حمام و صابون حمام، بازی کودکان با یکدیگر مخصوصاً در مهدکودک‌ها و وسایل اسباب‌بازی و پرستاری از افراد آلود بدون استفاده از لوازم مناسب است.
این کارشناس بیماری‌های واگیر اضافه کرد: شهروندان گرامی باید توجه داشته باشند از خود درمانی پرهیز نموده و در اولین فرصت به مراکز خدمات جامع سلامت شهری یا روستایی در سطح شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ م.ک-۳۰۹۰