عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

طرح مداخله‌ای کمکم کن برای پیشگیری از رفتارهای خود آسیب‌رسان در دشتستان اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، دکتر فاطمه اکبری زاده در دومین کارگروه پیشگیری از رفتارهای خود آسیب‌رسان اظهار داشت: اجرای مداخله این طرح از نیمه دوم بهمن‌ماه آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: تهیه پیش‌نویس طرح و ارسال آن برای ادارات مرتبط، تهیه کتابچه راهنمای رفتار با فرد اقدام کننده به رفتار خود آسیب‌رسان ویژه خانواده‌های این افراد، عقد تفاهم‌نامه با ادارات مرتبط از جمله اقدامات اولیه و پیش‌نیازی که گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای این طرح تاکنون انجام داده است.
مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خواستار مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان جهت مقابله با رفتارهای خود آسیب‌رسان شد و گفت: عوامل زیادی بر اقدام رفتار خود آسیب‌رسان تاثیر دارند و باید عوامل موثر در آن شناسایی و ریشه‌یابی و درمان شود.
وی بیان کرد: عوامل فراوانی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک فرد اقدام به رفتار خود آسیب‌رسان کند و وظیفه ما هست که این عوامل را شناسایی، ریشه‌یابی کرده و به مقابله موثر با آن‌ها بپردازیم.
دکتر اکبری زاده افزود: طی بررسی‌های انجام شده عواملی نظیر بیماری‌های اعصاب و روان، بیکاری و فقر، ازدواج در سنین پائین، اعتیاد و از دست دادن والدین، عدم استفاده و آگاهی ناکافی در زمینه مهارت‌های زندگی باعث اقدام به رفتار خود آسیب‌رسان می‌شوند.
مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برای مقابله با رفتار خود آسیب‌رسان در استان برنامه‌هایی را طراحی کرده‌ایم که می‌توان به آموزش متولیان سلامت از جمله پزشکان و روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت، بهزیستی و آموزش‌وپرورش و همچنین اصحاب رسانه اشاره کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار دشتستان نیز اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید اقدامات پیشگیرانه در زمینه مقابله رفتارهای خود آسیب‌رسان را در دستور کار خود قرار دهند.
مصطفی بارگاهی افزود: شهرداران و دهیاران باید در زمینه تبلیغات محیطی در شهرها و روستاها اقدام کنند.
بارگاهی بیان کرد: در زمینه پیشگیری از اقدام به رفتارهای خود آسیب‌رسان باید از ظرفیت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد استفاده بهینه کرد.
معاون فرماندار دشتستان با اشاره به خطرات قرص برنج ابراز داشت: برای عرضه قرص برنج باید سازوکار مشخصی لحاظ شود و تاکید می‌کنم با مراکز غیرمجاز عرضه این قرص خطرناک برخورد قانونی خواهد شد. ایشان اشاره کردند نحوه ساخت این قرص باید به‌گونه‌ای باشد که امکان استفاده انسانی برای آن وجود نداشته باشد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نیز در این نشست اظهار داشت: جهت مقابله به رفتارهای خود آسیب‌رسان به همکاری بین بخشی نیاز داریم و همه دستگاه‌ها باید پای‌کار باشند.
ماریا خویشدوست خاطرنشان کرد: در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان، کارشناسان سلامت روان برای ارائه هرگونه مشاوره فردی و خانوادگی در حوزه سلامت روان و رفتارهای خود آسیب‌رسان آمادگی کامل دارند و افراد در معرض خطر می‌توانند با مراجعه به این مراکز خدمات لازم را به‌صورت رایگان دریافت نمایند.
انتهای پیام/س.غ ۳۰۳۰