عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان جم: ۵۷ درصد از جمعیت میان‌سالان شهرستان جم دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان جم، سارا افلاکی در نشست هماهنگی برگزاری برنامه‌های بسیج ملی تغذیه اظهار داشت: گسترش چاقی و بیماری‌های پس‌ازآن با شیوع گسترده‌ای همراه شده که امروزه در کیفیت زندگی افراد نقش پررنگی را ایفا کرده و باعث شده در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی طول عمر به شکل چشمگیری کاهش یابد و سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.
افلاکی افزود: باید به کاهش میزان چاقی در جامعه کمک کنیم و در صورتی که از چاقی افراد جلوگیری نشود در مهار دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موفق نخواهیم بود و بار مالی زیادی بر دوش دولت و افراد جامعه خواهد داشت.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان جم با بیان اینکه ۳۸ درصد از جمعیت ۵ سال به بالای این شهرستان دارای اضافه‌وزن و چاقی است خاطرنشان کرد: در شهرستان جم اضافه‌وزن و چاقی در افراد میان‌سال، ۳۰ تا ۵۹ ساله شایع‌تر از سایر گروه‌های سنی دیگر است به‌طوری که بر اساس آمار موجود ۵۷ درصد میان‌سالان مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی هستند.
وی با اشاره به شیوع چاقی در میان نوجوانان و جوانان خاطرنشان می‌کند: شیوع اضافه‌وزن و چاقی در میان نوجوانان (۵ تا ۱۸ ساله) شهرستان، ۱۸ درصد و در جوانان (۱۸ تا ۳۰ ساله) شهرستان، ۳۵ درصد است.
وی در تشریح عوامل افزایش اضافه‌وزن و چاقی اضافه کرد: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و فست فودها، مصرف انواع سس‌ها، نوشابه‌های گازدار، چیپس و پفک، بی‌تحرکی، مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها نقش به سزایی در چاقی افراد داشته است.
وی با اشاره به اینکه رژیم‌های غذایی غیراصولی نه‌تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود بلکه مشکلاتی مانند اختلال رشد به وجود می‌آورد گفت: کاهش وزن به‌تنهایی موثر نیست و حفظ وزن و جلوگیری از افزایش مجدد آن دارای اهمیت است که باید افراد توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای دریافت رژیم به افراد متخصص مراجعه کنند.
افلاکی با اشاره به آغاز کمپین ملی بسیج تغذیه در کشور افزود: در جهت فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی تغذیه صحیح به‌منظور پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، برنامه بسیج ملی تغذیه سالم با شعار «حال خوب با وزن مناسب» به‌صورت هماهنگ در سطح کشوری و شهرستان جم برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ م.م ۳۰۲۰