عمومی | سازمان انرژی اتمی

دکتر صالحی: باید در مدرسه حس نشاط، غرور، امید، تلاش و حس زیبایی شناختی دیده شود

دبیرستان دوره اول و دوم مشهد مقدس روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه طی مراسمی با حضور دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان و مدیران این شهر افتتاح شد. این مرکز آموزشی با ترکیب معماری سنتی و مدرن، در زمینی به وسعت ۲۴۰۰ متر مربع و با زیربنای ۴۵۹۵ متر مربع بر مبنای استانداردهای آموزشی و پژوهشی دبیرستان انرژی اتمی تهران طراحی و ساخته شده است .

معاون رییس جمهور تقارن افتتاح مدرسه انرژی اتمی در مشهد را با ایام و اعیاد شعبانیه به فال نیک گرفت و از مجموعه وزارت آموزش و پرورش، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و شهردار خراسان رضوی، مسئولان مجموعه سازمان انرژی اتمی و دبیرستان انرژی اتمی در تهران در به انجام رساندن این پروژه قدردانی کرد .

دکتر صالحی با اشاره به ساخت اولین مدرسه سازمان انرژی اتمی در زمان دکتر امرالهی و به همت مرحوم دکتر حسابی، گفت: این مدرسه در این بیست و چند سال خوش درخشید و از جمله بهترین مدارس کشور-اگر نگویم بهترین مطلق مدارس کشور- است که از نظر مدال ها و امتیازات در المپیادهای کشوری و جهانی قابل مقایسه با هیچ مدرسه دیگری نبوده و به تنهایی به اندازه مجموعه مدارس دیگر در کشور مدال آوری کرده است. پس واقعاً می شود گفت نهال طیبه کاشته شده به درخت پرثمری بدل شده که باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است و در این مدت بزرگان زیادی را به عرصه علم و فناوری و صنعت کشور تحویل داده است .

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از استاندارد به عنوان یکی از عناصر مهم پیشرفت جامعه مدنی کشور نام برد و به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر این امر تصریح کرد و افزود: ما در حال حاضر به دو وجه آموزش استاندارد و استاندارد آموزشی می پردازیم. بدلیل اینکه این دو مکمل یکدیگرند .

وی افزود: ما معتقدیم دولت هر بنایی را باید به بهترین وجه بسازد. صرفه جویی اینجا معنی ندارد. بنا را باید برای مدت طولانی بسازد نه برای چند سال. کشور خودمان را ببینید. مساجد ما هزار سال است که برپاست با اینکه از خشت ساخته شده اند. اما آنچنان ساخته شده اند که بیش از هزار سال از ساخت آنها می گذرد و همچنان زیر باران و سرما و گرما دوام آوردند. چه معمارش، چه سازنده اش، چه آن کسی که نیت بر ساخت آن کرده همه برای رضای خدا و برای یک امر ماندگار عمل کردند. طبق آیه - برای دنیا آنگونه کار کن که گویی همیشه هستیم حالا تظاهرات کار شما باید اینطوری باشد و برای آخرت آنچنان آماده باشی که گویی فردا رفتنی هستید .

دکتر صالحی گفت: این مدرسه با اقدامات و توجهاتی که شده انشاءا... به لطف خدا و به اذن الهی مدرسه چند قرنی است. مدرسه چند ده ساله نیست که بگویند بعد از چند سال کلنگی شده و از زیر مدرسه را خراب کنیم و مدرسه دیگری بسازیم. اتفاقاً هوشمندی و هوشیاری و صرفه جویی در خوب ساختن بناهای دولتی است. چون که اگر خوب نسازیم هر چند سالی بایستی مجدداً تجدید بنا کنیم پس ما هدفمان واقعاً توجه به استاندارد به عنوان عنصر مهم جامعه مدنی است. ما می خواستیم یک استانداردی را عرضه کنیم استاندارد آموزشی و آموزش استاندارد. آموزش استاندارد یکیش همین است ساختمانی است که بر اساس استاندارد ساخته شده است .

دکتر صالحی از استاندارد آموزشی و آموزش استاندارد به عنوان اهداف این پروژه نام برد و گفت: امیدواریم این مفهوم استاندارد را واقعاً در جامعه بخوبی رواج دهیم الان که سال توجه به کالای داخلی است، کالای داخلی باید به طور طبیعی مورد پذیرش جامعه باشد، با بخشنامه که نمی شود بگوییم کالای داخلی بخرند ما باید در کالای داخلی استانداردها را رعایت کنیم اگر کالای داخلی مجموعه استانداردها را دارا باشد لاجرم و به طور طبیعی آحاد جامعه به آن طرف میل می کنند ولی اگر یک کالایی نامرغوب باشد و از زیبایی، کیفیت و استحکام چندانی برخوردار نباشد، چه باید کرد پس ما باید این بحث استاندارد را ترویج کنیم و تبدیل به یک باور و فرهنگ در کلیه شئونات زندگیمان کنیم .

وی گفت: بنده علاقمندم این مدرسه بعنوان یک الگو و نمونه در استان خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد و مدارسی که از این به بعد ساخته می شوند، اینگونه ساخته شوند .

دکتر صالحی افزود: مدرسه جای مهمی است نباید در ساخت مدرسه صرفه جویی کنیم اگر هر جای دیگر می خواهیم صرفه جویی کنیم این جا نباید صرفه جویی کنیم. بخش قابل توجهی از عمر عزیزان ما، نوجوانان و جوانان ما در مدارس گذرانده می شود. باید در مدرسه حس نشاط، غرور، امید، تلاش و حس زیبایی شناختی دیده شود. یعنی یک دانش آموزی که اینجا درس می خواند وقتی این مدرسه را می بیند فردا اگر مسئول آموزش و پرورش شد، یقیناً متاثر از این گذشته خودش خواهد بود و در تصمیماتش به گونه ای عمل خواهد کرد که بهترین ها را بسازد. هر وقت ما به طرف بهترین ها در همه شئونات زندگی رفتیم این بهترین ها ما را به آن قله رفیعی که باید برسیم می رساند. اگر بی نظم جلو برویم، به آن قله رفیعی که انقلاب اسلامی برای ما ترسیم کرده است نخواهیم رسید .

وی افزود: پس بنابراین این تجربه بعنوان ماموریت ذاتی به صورت اکتسابی به سایر دستگاه های دولتی هم منتقل شود. همه جوامع بشری نسبت به ارزش آموزش و تربیت انسانها توجه داشتند اما بعضی جوامع بیشتر توجه داشتند اینکه شما می بینید بعضی جوامع رشد می کند و در جایگاه رفیعی از حیث صنعتی، اقتصادی، علمی قرار می گیرند به واسطه توجه به آموزش و پرورش است. اگر شما نمی توانید جامعه ای را مثال بزنید که به جایگاه رفیعی از پیشرفت رسیده باشد بدون برخورداری از آموزش و پرورش سالم، قوی، خوب و با کیفیت اصلاً نمی شود .

معاون رییس جمهور گفت: خوشبختانه از زمان تکوین این ملت بزرگ توجه به آموزش و پرورش را می بینیم. قبل از ظهور اسلام ما در یکی از فرازهای اوستا می خوانیم؛ ای پروردگار یکتا فرزندی نصیب من گردان که بتواند به انجام وظیفه نسبت به خانواده من، دیار من و کشور من بپردازد. اولاً ای پروردگار یکتا یعنی ما باید افتخار کنیم که حتی قبل از ظهور اسلام یک ملت یکتاپرست بودیم و این در قرآن هم هست - در قرآن وقتی که ادیان را پشت سر هم نام می برد می بینید که مجوس را در انتهای ادیان یکتاپرستی نام می برد بعد به مشرکین و اینها اشاره می کند. این واقعاً یک افتخار است که ما جزو یکتاپرستان بودیم. افتخار دیگر این ملت این است که ملت با حشمتی بوده است. به عبارت دیگر شما اگر گذری در تاریخ اروپا و آن مجسمه هاشان بکنید می بینید چگونه بوده اما مجسمه های ایران قبل از انقلاب را می بینید همه با حشمت بوده است. این ملت همیشه از یک خصلت نیکوی انسانی برخوردار بوده است. چون یکتاپرست بوده با حیا هم بوده و به تربیت فرزندانش هم توجه داشته است همانگونه که در اوستا آمده است .

دکتر صالحی گفت: به شهادت تاریخ در ایران پیش از اسلام دانشگاه جندی شاپور یکی از بزرگترین دانشگاه های جهان آنروز بوده که علما و بزرگانی از یونان و شامات آنزمان و از دوردستها نظیر کشور هند در آنجا تدریس می کردند. هر عالمی که در کشور خودش مورد ظلم و تعدّی قرار می گرفته به دانشگاه جندی شاپور پناه می آورده و این یک افتخار است. خیلی جالب است بر سر در این دانشگاه این عبارت نوشته شده بود: علم و فضیلت بالاتر از قدرت شمشیر است. شما وقتی صاحب علم و فن باشید، صاحب قدرت هستید. خداوند می فرماید یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ اِنِ اسْتَطَعْتُمْ اَنْ تَنْفُذُوا مِنْ اَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ اِلَّا بِسُلْطانٍ «الرحمن ۳۳» اى گروه جنّ و انس! اگر مى‌توانید از مرزهاى آسمان‌ها و زمین نفوذ کنید، نفوذ کنید. هرگز نمى‌توانید مگر به واسطه قدرتى فوق العاده. این قدرت فوق العاده همان سلاح علم است. سلاح پر قدرتی که اگر داشته باشید، همه چیز دارید .

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: قبل از اسلام ایران بزرگترین امپراطوری جهان بود و از جهات مختلف قابل افتخار بود اما در اندیشه پروری یونان بر ما مقدم بود. آنها آدم های بزرگی همچون سقراط، بقراط، افلاطون، فیثاغورث و ... داشتند و ما به آن صورت نداشتیم. ما در حکمرانی و اداره جهان، صدور تمدن و ساختن جامعه مدنی خوب بودیم اما در اندیشه پروری نمی توانستیم گوی سبقت را از یونانی ها برباییم. اما در دوره اسلامی ایران پیشقراول علم در جهان شد و به کانونی اندیشه پرور تبدیل شد. از بزرگان این دوره می توان ابن سینا، ابن هیثم و ... را بر شمرد. یکی از دلایل درخشش ایران در اندیشه پروری بعد از اسلام، برقراری عدالت اجتماعی بود. با عدالت اجتماعی دسترسی به آموزش برای آحاد ملت بطور یکسان مهیا شد. لذا استعدادهایی که قبلاً فرصت شکوفایی پیدا نمی کردند، در این دوره به آموزش دست یافتند و خوش درخشیدند .

دکتر صالحی با اشاره به مسئولیت هایش در ابتدای انقلاب در وزارت علوم و شناسایی استعدادها در مدارس به منظور حمایت از شکوفایی استعدادهای استان های محروم کشور با دسترسی آنها به آموزش خوب گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی این عدالت اجتماعی را بیشتر فراهم کرد بطوریکه اغلب استعدادهای درخشان ما به آموزش مناسب دسترسی یافتند و اندیشه پرور شدند .

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اهمیت علم در اسلام گفت: خداوند در آیه ۱۱ سوره المجادله می فرماید: " یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ" با این مضمون که خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند. یا در آیه ۲ سوره مبارکه فاطر می فرماید: انّما یخشی الله مِن عباده العلماء" به این معنی که از میان بندگان خدا، فقط دانشمندان خدا ترس هستند. خشیت، ترس معمولی نیست بلکه ترس از هیبت و ابهت است .

وی با اشاره به سخنان بزرگان علم درباره خالق و پروردگار افزود: جوهر قلم عالمان از خون شهیدان برتر و بالاتر است. این حرف خیلی بزرگی است چون شهید مقام بالایی نزد خدا دارد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: " هر کس از خانه خویش به جستجوی علم برون شود، خدا برای وی راهی بسوی بهشت بگشاید."" هر چیزی راهی دارد و راه بهشت، دانش است."" یک مسلمان نمی تواند جاهل باشد" این سخنان گوهربار اهمیت علم را در اسلام می رساند .

دکتر صالحی گفت: ما در دوره اسلامی دو دوره بسیار درخشان آل بویه و صفویه را در تاریخ مان داریم که خوش درخشیدند و به اوج رسیدند. همچنین بعد از اسلام شخصیت های زیادی داشتیم ولی دو شخصیت برایم خیلی جالب بودند؛ خواجه نظام الملک و میرزا تقی خان امیرکبیر. اینها به امر آموزش توجه زیادی داشتند. خواجه نظام الملک سراسر کشور را مدرسه سازی کرد و همت بزرگی به خرج داد. حیف که عمر میرزا تقی خان وفا نکرد. اما اگر بود او هم همین مسیر را می رفت. دارالفنون قدم بلندی بود. امروز ما باید در مسیر همین بزرگان قدم برداریم و مسیر آنها را ادامه دهیم. هدف آنان تربیت آینده سازان ایران اسلامی بود. کسانی که مرد میدان علم و عمل باشند .

شایان ذکر است در دبیرستان انرژی اتمی مشهد از مدل آموزشی کلاسیک IB که صرفاً به هوش منطقی-ریاضی و تا حدودی به هوش کلامی- زبانی دانش آموزان توجه می شود و غالب مدارس کشور به این روش مدیریت می شوند، فراتر رفته و از مدل های انسان گرا، مونته سوری، تخیل محور، اسکوپ، والدروف، کارآفرین، امیلیا و ... که هر یک مزایای خاص خود را دارند، نیز استفاده نموده و مدلی ترکیبی که مبتنی بر پرورش استعدادهای متنوع و هوش های مختلف فضایی، بدنی، آوایی، جنبشی، میان فردی، درون فردی، معنوی، طبیعت گرا، هستی گرا، هیجانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی است، به کار گرفته است .

این دبیرستان دارای ۱۴ کلاس درس، آزمایشگاه تخصصی علوم پایه، کارگاه حرفه و فن، کارگاه کامپیوتر، آمفی تئاتر، استاد سرا، لابراتوار زبان، کتابخانه، قرائت خانه، اتاق ایمنی و بهداشت، سالن غذاخوری، سالن بازی، نمازخانه مرکزی و ۴سرویس بهداشتی و ۲ وضوخانه است .

یادآور می گردد ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساخت این مجتمع آموزشی با حضور دکتر صالحی در خیابان فلسطین در قلب شهر مشهد و با هدف گسترش عدالت آموزشی و توسعه مراکز آموزشی استاندارد در کشور آغاز گردید و پس از حدود ۳۳ ماه کار به اتمام رسیده است .

پیش از این تنها دبیرستان سازمان انرژی اتمی در تهران ۲۵ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز را از المپیاد های جهانی و ۱۰۱ مدال طلا، ۱۲۶ مدال نقره و ۷۲ مدال برنز را از المپیادهای کشوری کسب نموده است. ۳۰ رتبه تک رقمی و بیش از ۳۰۰ رتبه دو رقمی در کنکور سراسری از دیگر افتخارات این دبیرستان است .