عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه عسلویه عنوان کرد؛ عدم تعادل بین غذای مصرفی و فعالیت بدنی روزانه باعث چاقی می‌شود

فاطمه اسماعیلی با اشاره به انتخاب شعار حال خوب با وزن مناسب برای سیزدهمین بسیج ملی تغذیه افزود: امروزه چاقی در همه گروه‌های سنی شایع است و متاسفانه شاهد شیوع اضافه‌وزن و چاقی در کودکان همانند بزرگ‌سالان می‌باشیم و انتخاب این موضوع نشان از عوارض چاقی و اضافه‌وزن برای افراد و اهمیت داشتن وزن مناسب برای داشتن زندگی سالم است.
اسماعیلی تصریح کرد: چاقی به سبک زندگی، محیط و ژن مربوط و برآورد می‌شود ژنتیک به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد در بروز چاقی تاثیرگذار است اما باید توجه داشته باشیم که سبک زندگی و نوع تغذیه ما می‌تواند ژن‌های مربوط به چاقی را فعال یا غیرفعال نماید.
وی خاطرنشان کرد: داشتن شیوه صحیح زندگی و تغذیه آر ابتدای تولد آغاز می‌شود و اولین گام تغذیه نوزاد با شیر مادر است که این امر به‌عنوان بک عامل محافظتی در برابر چاقی عمل می‌کند.
اسماعیلی داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب در هفته می‌تواند در کاهش وزن و جلوگیری از چاقی موثر دانست و یادآور شد: فراموش نکنیم کمبود خواب و نداشتن خواب منظم باعث به هم خوردن عملکرد هورمون‌های مربوط به احساس سیری و گرسنگی می‌شود و به هم خوردن این تعادل فرد را به‌سوی چاقی سوق می‌دهد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه در ادامه بیان کرد: موثرترین راهکار در پیشگیری از چاقی و به دنبال آن بیماری‌ها غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت سرطان‌ها و ... داشتن عادات صحیح غذایی است و مصرف مناسب و متعادل همه گروه‌های غذایی که شامل نان و غلات، میوه‌ها سبزیجات، گوشت و تخم‌مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها و شیر و لبنیات در کنار افزایش آگاهی مردم جهت داشتن انتخاب‌های درست مطابق با شرایط اقتصادی به افراد برای داشتن زندگی شادتر، طولانی‌تر و سالم‌تر کمک می‌نماید.
اسماعیلی اذعان داشت: در حال حاضر کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت آماده ارائه مشاوره و تنظیم برنامه غذایی جهت شهروندان آن شهرستان می‌باشند.

انتهای پیام/ م.ک ۳۰۹۰