عمومی | دانشگاه شیراز

آیین پایانی سیزدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت

آیین پایانی سیزدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت، ویژه انجمن های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز، در تالار فجر این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم که به همت مرکز حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز و با حضور جمعی از دانشگاهیان ترتیب یافت؛ از برگزیدگان در حوزه های انجمن علمی برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه علمی، مسابقه علمی، محتوای دیجیتال، کتاب، اختراع و کارآفرینی، گزارش برتر، دبیر برتر، استاد مشاور برتر و بخش ویژه تقدیر شد.

زهرا فرامرزی، رئیس مرکز حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز در آغاز این نشست، ضمن خیرمقدم گویی به حضار، گزارشی از فعالیت های یک ساله این مرکز و ۶۸ انجمن علمی دانشجویی وابسته، ارائه داد. به گفته ی وی فرآیند برگزاری این جشنواره که امسال شاهد سیزدهمین دوره آن هستیم، از اردیبهشت ماه هرسال آغاز می شود. در سال جاری در انجمن های علمی دانشگاه شیراز، مجموعاً ۱۲۴۳ فعالیت شامل ۴۵۲فعالیت آموزشی، ۴۲۱رویداد علمی، ۳۳۰ گفت وگوی علمی، ۲۶ نشریه، ۲ کتاب و ۱۱ فعالیت کارآفرینی انجام و طی ۱۵۴گزارش مستند شده است. این فعالیت ها در دومرحله (نخست خودارزیابی توسط دبیران و سپس داوری ازسوی سه داور متخصص) داوری شد و نهایتاً آثار برگزیده در سه سطح برگزیده نهایی، برگزیده دانشگاهی و شایسته تقدیر، طبقه بندی شد که گروه نخست برای ادامه رقابت به وزارت علوم معرفی می شوند.

وی در پایان از اعضای انجمن ها، دبیران، استادان مشاور، مسئولین دانشگاه و همکاران معاونت فرهنگی تشکر و قدردانی کرد.

سخنران بعدی مراسم دکتر علی حفیظی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز، بود. وی در آغاز سخن، دانشجویان را میزبانان و صاحبان حقیقی این جشنواره خواند و افزود: در دوسال گذشته، با وجود شرایط پیچیده و دشوار همه گیری کرونا، انجمن های علمی حدود ۲هزار فعالیت علمی انجام دادند. سر پانگه داشتن انجمن ها و کسب مقام اول جشنواره حرکت ازسوی دانشگاه شیراز در آن شرایط دشوار، جای تقدیر فراوان دارد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما فقط برای جشنواره حرکت فعالیت می کنیم؟ اظهار کرد: برنامه ریزی ما باید برای حرکت باشد، اما نه جشنواره حرکت؛ بلکه به حرکت درآوردن دانشجویان به سمت کار گروهی و فعالیت های نوآورانه علمی. بنابراین لازم است برای جذب دانشجویان به خصوص دانشجویان ورودی جدید در انجمن ها، شمول برنامه ها را بالاتر ببریم.

دکتر امین رضا ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در ادامه این مراسم با اظهار اینکه در کشور ما از زمان ایجاد نهاد دانشگاه تا حدود ۴۰سال پیش، وظیفه اصلی این نهاد آموزش بود، اظهار کرد: پس از آن زمان، پژوهش نیز به وظایف دانشگاه ها افزوده شد، در آن زمان دانشگاه شیراز از نخستین دانشگاه هایی بود که با راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی، فرآیند پژوهشی را به شکل جدی آغاز کرد که امروزه، بسیاری از استادان مطرح دانشگاه های کشور از دانش آموختگان این دانشگاه هستند.

وی در ادامه افزود: چندسالی است که بحث فناوری و نوآوری به ادبیات دانشگاه های ایران و جهان افزوده شده با این هدف که تحقیقات دانشگاهی ما منجر به تولید محصول و عرضه آن در بازار شود. برخی از دانشکده های دانشگاه شیراز از چندسال پیش در این مباحث ورود کرده اند و امروزه، اگر در راهروهای این دانشکده ها قدم بزنیم دانشجویانی را می بینیم که درحال تلاش برای تبدیل ایده به محصول هستند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس افزود: رویکرد دانشگاه در این دوره، توسعه فناوری و نوآوری است که یکی از جلوه های آن شکل گیری دره فناوری شیراز در جنب دانشکده فناوری های نوین است. امروزه، وظیفه ما هدایت ظرفیت نخبگان دانشگاهی به مسیر فناوری است. البته نوآوری، تولید و بازاریابی کار راحتی نیست و نیازمند آموزش و انتقال تجربه است که در پارک های علم و فناوری کشور به این روند کمک می شود.

او در پایان از هیات رئیسه دانشگاه و دانشجویان دعوت کرد تا از پارک علم و فناوری پارک بازدید داشته باشند.

حسن ختام این مراسم، تقدیر از برگزیدگان در حوزه های انجمن علمی برتر دانشگاهی بود.

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید.




آدرس کوتاه :