عمومی | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

دکتر عراقچی: جدی بودن کمبود منابع آب و بحرانی که کشور را تهدید می کند

دکتر عراقچی: جدی بودن کمبود منابع آب و بحرانی که کشور را تهدید می کند
دکتر عراقچی در اولین همایش راهبردهای مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان  اهمیت  توجه به منابع آب  عنوان داشت: جدی بودن کمبود منابع آب  و بحرانی که کشور را تهدید می کند بر کسی پوشیده نیست و باید سازو کاری صورت بگیرد تا  راه حل بحران با مدیریت منابع آب و  اطلاع رسانی بیشتر در صرفه جویی صورت پذیرد.
وی با نکته مهم دانستن موضوع مدیریت منابع آب اظهار داشت: یک بحث مهم در سطح ملی بحث ملاحظه ی مجدد و بازبینی مجدد آمایش سرزمینی است درصورتی که ما نتوانستیم امکانات کشور را به خوبی تخصیص دهیم.
دکتر عراقچی ضمن اشاره در بعضی مناطق الگوی زندگی را باید عوض کرد افزود: صنایع را به دل کویر بردیم جایی که آب آشامیدنی نداریم از کشاورزی به صنعتی و از صنعتی به تجاری گردد.
وی بحث تبدیل کشت غرقابی به کشت قطره ای، بحث اصلاح الگوی کشت، اجرای قانون های موجود و سخت گیری در اجرای قانون را مطرح نمود و عنوان داشت: از رواج چاه های غیر مجاز و برداشت غیر مجاز در چاه های مجاز باید جلوگیری کرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: بهینه سازی مصرف آب و استفاده از روش هایی که در کمترین زمان به بهترین روش بتوان استفاده و بهره برداری کرد و سیستم هایی را ابداع کرد که جلوی تبخیر و هدررفت آب را بتوان گرفت.
وی با اشاره به استفاده از صفحه های خورشیدی که هم تولید انرژی برق را به دنبال دارد و هم جلوگیری از تبخیر آب را سبب می شود گفت: بحث جلوگیری از هدررفت آب بسیاری از مقدار آب در زمان انتقال آب هدر می رود و حدود ۹۰ درصد در زمینه ی کشاورزی ما هدررفت آب داریم.
دکتر عراقچی با اشاره به هدر رفت آب افزود: مثال جالب میزان هدر رفت آب در شهر توکیو از طریق لوله های آب دارای پوسیدگی در زیر پای عابران در دهه ۷۰ حدود ۲۰ درصد بود که امروزه این میزان به ۲ درصد رسیده است ولی متاسفانه میزان هدررفت آب در زیر پای عابران در تهران حدود ۳۰ درصد آب مصرفی ۶ میلیون نفر است.
وی اظهار داشت: ارتباطات علمی بین دانشگاه های مشابه را افزایش دهیم افزایش این ارتباطات و استفاده از تجربیات دیگران برای مدیریت منابع آبی بسیار موثر است از جمله تجربیات دانشگاه های هلند و کشورهایی که در این حوزه سرآمد می باشند.
دکتر عراقچی با بیان اینکه اگر مدیریت منابع آبی خوبی داشته باشیم نیاز به مدیریت انتقال آب هم نداریم اظهار داشت: بحث مهم دیگر مدیریت منابع آبی مشترک (دریاچه ها و منابع آب زیرزمینی مشترک) بهره برداری از رودخانه های مرزی مشترک همانند اروند رود می باشد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما در بخش های حوزه های آبی مشترک فعال هستیم افزود: در دیپلماسی انتقال آب جدا از مدیریت منابع آبی  مشترک  به دنبال آنیم منابع  آبی جدید وارد کشور کنیم.
وی افزود: در مبحث انتقال آب روی کشورهای همسایه و فرا همسایه نباید حساب فوق العاده ای بکنیم چون در منطقه ی غرب آسیا هستیم که پیش به سوی خشکسالی می رویم حتی کشور ایران در درجه ی اول باید مدیریت منابع آبی داشته باشیم یعنی هیچ آبی از کشور خارج نگردد.
دکتر عراقچی به پیشنهاد انتقال آب از تاجیکستان اشاره نمود و اظهار داشت: کارشناسان انتقال از کشور تاجیکستان که منطقه ی پرآبی است به دلیل فاصله ی موجود زیاد جالب نمی دانند و یک راه حل دیگر این است که کالاهایی که آب زیادی را برای تولیدشان احتیاج است به مناطق پر آب ببریم و آنجا تولیدشان کرده و بعد به محل استفاده انتقال دهیم.
وی با بین اینکه آب یک کالای استراتژیک است که بر مبنای آن  می توان مشخص کرد که چه کالایی را تولید و چه کالایی را نباید تولید کرد و چه کالایی را وارد و چه کالایی را نباید وارد کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تولید برنج در مازندران به لحاظ آب به صرفه نیست و نمی توانیم کشت برنج را در مازندران قطع کنیم زیرا به عنوان یک کالای برند این منطقه به حساب می آید اظهار داشت: فرهنگ سازی بسیار مهم است، فرهنگ سازی درست در صرفه جویی از آب را از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود و حفظ منابع محیط زیست باید ملکه ی ذهن ما باشد.
۱۳۹۷/۲/۱۰ ۱۶:۳۰