عمومی | دانشگاه شیراز

جشن میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت روز زن در دانشگاه شیراز

به مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و مادر، مراسمی ازسوی دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، جشن میلاد حضرت فاطمه (س) و آیین گرامیداشت روز زن در دانشگاه شیراز، روز چهارشنبه ۲۱دی ماه، با حضور هیات رئیسه دانشگاه شیراز، مشاور امور زنان و خانواده دانشگاه و جمعی از بانوان کارمند و هیات علمی دانشگاه شیراز در تالار فجر دانشگاه ترتیب یافت.


دکتر زهرا قاسم نژاد، مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده در این مراسم که به منظور تجلیل از بانوان شاغل در دانشگاه شیراز برگزار گردید، ضمن تبریک این روز، به ارائه ی گزارشی از اقدامات و برنامه های انجام شده در حوزه ی زنان پرداخت.

به گفته ی وی، تهیه ی بانک اطلاعاتی کارکنان زن، شامل اعضای هیات علمی، کارمندان رسمی و قراردادی و مدرسان حق التدریس؛ تشکیل کارگروه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در راستای قانونی به همین نام که از حدود یک سال پیش به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده؛عضویت نماینده امور زنان و خانواده در شوراهای دانشگاه از جمله شورای دانشجویی و برگزاری نشست های آموزشی در راستای توانمندی سازی کارکنان زن ازجمله ی این اقدامات بوده که درطول چندماه گذشته انجام شده است.

انتشار نشریه آوای زنان باران با همکاری نمایندگان در دانشکده ها؛پیگیری ازدواج همکاران اعم ازهیات علمی و کارمند و حل مشکلات ایشان نیز از دیگر مواردی بود که مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده به آن اشاره کرد.

دکتر قاسم نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با وجود این که این مجموعه قدرت اجرایی ندارد و صرفاً باید به مدیران دانشگاه مشاوره بدهد، با همکاری و لطف مدیریت دانشگاه توانسته به پیگیری دغدغه ها و مشکلات بانوان دانشگاهی بپردازد و اگر احیاناً مشکل حل نشده ای باقی مانده، صرفاً به دلیل وجود موانع قانونی بوده است.


روز زن، یک روز یا هر روز؟

دکتر حلیمه عنایت، استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز و رئیس مرکز مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه هم که سخنران بعدی این مراسم بود، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا و گرامیداشت مقام زن و مادر، به بیان اهمیت و ارزش وجودی زن در نظام اسلام و توجه و احترام ائمه اطهار ازجمله پیامبر اکرم (ص) بر شان و منزلت زنان پرداخت.

وی با بیان این مقدمه که نام گذاری یک روز به نامی خاص ما را متوجه دو نکته می کند؛توضیح داد: نخست تناسب آن روز با آن موضوع و دوم بحث درخصوص مسائلی که با آن موضوع مرتبط است. در مورد نخست، برای نام گذاری روز زن هیچ مناسبتی بهتر و بالاتر از تولد حضرت زهرا (س) نبوده و نیست، اما راجع به مورد دوم، باید این واقعیت را بگویم که ما نه خوب حضرت زهرا (س) را شناخته ایم و نه خوب توانسته ایم ایشان را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما باید در هر عصری و برای هر نسلی از ایشان الگو بگیریم که لازمه آن دقت در ابعاد وجودی حضرت زهرا (س) است. در وجود ایشان زنی توانمند مشاهده می شود که در ابعاد مختلف، دختر، همسر و مادری توانمند است. اگر ما بتوانیم این توانمندی را به خوبی معرفی کنیم، نه تنها این نسل که تمامی نسل های بعدی هم ایشان را به عنوان الگویی مناسب خواهند شناخت.

دکتر عنایت در ادامه افزود: رایج است که در این روز به بانوان هدیه می دهیم (که کار بسیار خوب و زیبایی است) اما به بهانه این روز باید پرسید که جامعه تا چه میزان زنان را به رسمیت می شناسد و برای آنان فرصت های برابر فراهم می کند؟

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: امروزه به برکت جمهوری اسلامی تعداد زنان تحصیل کرده بالا رفته که این عامل، خود پیش نیاز رشد اجتماعی زنان است؛ اما باید دید که چقدر از این زنان تحصیل کرده در مشاغل متناسب با رشته خود مشغول به کار هستند؟

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه شیراز در پایان گفت: امیدوارم ما زنان بتوانیم خود را بشناسیم و تعریفی صحیح از هویت خود ارائه دهیم. جامعه نیز این تعریف صحیح از هویت ما را بشناسد و باشد که روز زن فقط یک روز نباشد؛ بلکه هر روز، زنان ما بتوانند توانمندی های خود را نشان دهند.


نقش پررنگ بانوان در سطوح مدیریتی دانشگاه شیراز

در ادامه این مراسم نیز دکتر محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر بیان کرد: من معتقدم درصورتی که ما بتوانیم عمده توانمندی بانوان را صرف تربیت فرزندان و استحکام خانواده کنیم، بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعیمان حل می شود.

وی در ادامه با بیان آمار و مستندات افزود: امروزه در مقایسه با سال های نخست پس از پیروزی انقلاب، تعداد اعضای هیات علمی در کشور رشدی ۱۳برابری داشته که این میزان رشد در استادان آقا ۱۱ برابر و در خانم ها ۳۰ برابر بوده است؛ درحالی که پیش از انقلاب، تنها ۱۴درصد از اعضای هیات علمی در سطح کشور خانم بودند و در حال حاضر این رقم به ۳۸ درصد رسیده که این رشد بسیار امیدوارکننده است.

وی افزود: در دانشگاه شیراز ۲۵ نفر از بانوان عضو هیات علمی، ریاست بخش یا معاونت دانشکده را برعهده دارند و در میان کارکنان نیز از هفت نفر مدیر میانی، سه نفر ایشان از بانوان هستند. ۵ خانم هم در دانشگاه منصب معاونت مدیر و ۲۱ خانم ریاست اداره های مختلف دانشگاه را بر عهده دارند. همچنین ۷۶نفر از همکاران بانوان شاغل در دانشگاه با سمت کارشناس مسئول مشغول خدمت هستند که تمامی این آمار نشان از حضور گسترده و همه جانبه بانوان در اداره دانشگاه شیراز دارد.

گفتنی ست، این مراسم همراه با برگزاری برنامه های متنوعی ازقبیل موسیقی، نمایش، قرعه کشی و تقدیر از مادران و بانوان منتخب دانشگاه شیراز برگزار شد. در حاشیه این برنامه، نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی بانوان دانشگاهی نیز برپا شد.


برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید.




آدرس کوتاه :