عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

هم‌زمان با ۲۶ دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور؛ طرح کشوری واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و سرخجه در بوشهر در حال اجراست

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فرخنده امینی با بیان اینکه گروه سنی هدف این برنامه، افراد زیر ۱۵ سال است افزود: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه‌های الکترونیک مراقبت‌های بهداشتی، جمعیت اتباع و مهاجرین غیر ایرانی زیر ۱۵ سال ساکن استان، حدود ۳۱ هزار نفر است؛ ولی با توجه به افزایش مهاجرت‌ به کشورمان در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود آمار واقعی جمعیت اتباع و مهاجرین خارجی ساکن استان، بیش‌تر باشد.
این کارشناس بهداشت این کمپین را دو مرحله‌ای عنوان کرد و گفت: مرحله دوم کمپین از بهمن ۱۴۰۱ به مدت سه ماه با هدف غربالگری و بیماریابی سل برای گروه سنی بالای ۱۲ سال انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در هفته دوم کمپین، ۱۴هزار و ۷۰۰ نفر از گروه سنی ۹ ماه تا ۱۵ سال، واکسن سرخک – سرخجه و ۱۵هزار و ۳۰۰ نفر از گروه سنی زیر ۱۵ سال (حدود ۴۹ درصد جمعیت هدف)، واکسن فلج اطفال دریافت کردند.
توصیه ‌می‌شود بعضی از افراد ایرانی هم واکسن دریافت کنند
امینی در خصوص نحوه واکسیناسیون گفت: کمپین واکسیناسیون با تشکیل تیم‌های عملیاتی ۲ نفره، شامل یک کارشناس بهداشتی به همراه یک فرد آموزش‌دیده افغان (دارای ابلاغ و کارت شناسایی معتبر) است؛ این تیم به‌صورت خانه به خانه در مناطق از پیش تعیین‌شده نسبت به آموزش خانواده‌ها در زمینه اهمیت واکسیناسیون و فواید آن برای سلامتی و تشویق و ترغیب آنان جهت دریافت واکسن (سرخک، سرخجه و قطره فلج اطفال) اقدام می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: هم‌زمان با فعالیت تیم‌های عملیاتی، در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نیز خدمات کمپین به مراجعین اتباع غیر ایرانی ارائه می‌شود. همچنین با توجه به اینکه در کانون‌های با جمعیت غالب غیر ایرانی، خانواده‌های ایرانی هم ساکن هستند، در مناطق پرخطر که امکان ضعف پوشش واکسیناسیون منطقه بالا است، توصیه می‌شود این افراد نیز مشابه با اتباع غیر ایرانی تحت پوشش عملیات قرار گیرند.
کمپین واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی در ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز از جمله دانشگاه‌های منتخب در این طرح است.
انتهای پیام/ کد خبرنگار: م.ب ۲۰۲۰