عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

استمرار کاهش میزان زادوولد، پیامدهای منفی اقتصادی و امنیتی خواهد داشت

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، آزیتا صفدران در جمع پرسنل آموزش‌وپرورش شهرستان بوشهر اظهار داشت: میزان عمومی ولادت در استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۲.۲ در هزار نفر جمعیت بوده است و این بدان معناست که به ازای هر هزار نفر ۱۲ مولود جدید به جمعیت اضافه‌شده است، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ میزان ولادت خام کشوری ۱۳.۶ بوده و استان ما در این مقوله مهم از متوسط کشور پایین‌تر است.
وی تعداد موالید در سال ۱۴۰۰ را برابر با ۱۴ هزار و ۵۵۱ مورد دانست و اضافه داشت: طبق آمار کشوری، میزان عمومی موالید استان بوشهر به نسبت سال ۱۳۹۹ یک رتبه کاهش داشته و به رتبه ۲۰ در بین استان‌ها رسیده است.
کارشناس جوانی جمعیت میزان عمومی فوت در استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ را برابر با (۵.۳) مورد در هزار نفر خواند و عنوان کرد: این در حالی است که این شاخص مرگ، از متوسط کشوری (۶.۶) پایین‌تر بوده و این‌یک نقطه قوت است و طی این سال ۶ هزار و ۳۶۳ مورد فوتی ثبت‌شده است.
این کارشناس افزود: استمرار کاهش میزان زادوولد از یک‌سو و نزول نرخ مرگ‌ومیر به دلیل افزایش امید به زندگی از سوی دیگر موجب می‌شود جمعیت به‌تدریج در دوره‌های بالاتر سنی انباشته گردد و با کاسته شدن سهم جمعیت جوان از کل جمعیت، سهم سالخوردگی بیشتر شود.
وی تاکید داشت: این پدیده عوارض و پیامدهای منفی بسیاری همراه خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی از جمله پیامدهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نام برد.
کارشناس جوانی جمعیت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: از آنجا که فرهنگیان بخش عظیمی از انتقال دانش به نسل‌های بعد را بر عهده دارند، آگاهی این قشر از تغییرات جمعیتی و فرهنگ‌سازی در خصوص جوانی جمعیت در نسل آینده، بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰٫