عمومی | دانشگاه زابل

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه زابل با نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی:

در این نشست دکتر موسی بهلولی رئیس دانشگاه زابل ضمن خیرمقدم به حضور جناب اقای دکتر کیخا نماینده محترم سیستان در مجلس شورای اسلامی، با برشمردن دستاوردهای علمی و پژوهشی که در راستای رسالت جهان‌شمول دانشگاه در گسترش مرزهای دانش صورت می‌پذیرد، به چاپ چندین مقاله توسط اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه در نشریات زیرمجموعهNature ، قرارگیری مقاله عضو هیئت‌علمی دانشگاه در میان ۱۰۰ مقاله برتر نشریه Scientific Reports در سال ۲۰۱۷ و برقراری مراودات علمی مشترک با ۲۷ کشور جهان اشاره کرد و برگزاری رویکرد نظارتی بر فعالیت علمی شامل سیاست گذاری در راهبردهای هیئت ممیزه، جهت‌دهی و افزایش کیفیت برگزاری هیئت ممیزه در دانشگاه زابل را عاملی موثر در جهت دهی به تولیدات علمی عنوان کرد. وی در اشاره به رسالت محلی دانشگاه در پایش علمی مسائل منطقه و کمک به رفع مشکلات موجود، از توانمندی دانشگاه زابل به‌عنوان ظرفیتی قابل‌توجه برای کمک به کاهش بحران های موجود یادکرد.

دکتر بهلولی ضمن اشاره به هدفگذاری دانشگاه زابل در سال ۱۳۹۷مبتنی بر سند راهبردی مصوب در جهت فعال سازی ظرفیت های منطقه در حوزه‌های دامداری، کشاورزی، مبادلات مرزی، انرژی‌های تجدید پذیر، الگوهای کشت اقتصادی، از تشکیل هسته های پژوهشی تخصصی در محورهای متناظر شامل توسعه و ترویج کشت زیتون، پرورش شتر، مطالعات تغییر اقلیم، گیاهان دارویی و انرژی های تجدید پذیر خبر داد. وی اهمیت چنین رویکردی را دارای اهمیت امنیتی، فرهنگی و اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد که شروع فعالیت چنین هسته هایی درنهایت منجر به تشکیل پژوهشکده‌های کارامد برای رصد توانمندی‌های منطقه خواهد گردید.

رئیس دانشگاه زابل با برشمردن اقدامات انجام شده در جهت الگوسازی و ترویج علم با هدف تشویق مردم به تغییر الگوی کشت، توسعه صنایع تبدیلی (زیتون و گیاهان دارویی) در مجتمع بقیه ا... الاعظم(عج)، از تشکیل کارگروه بازاریابی نیز خبر داد.

دکتر کیخا در ادامه افزود هر یک از مسئولین، وظایف معین و تعریف‌شده‌ای در چارچوب قانون داشته و موظف به رصد مسائل و مشکلات مردم در حیطه مسئولیت های مدیریتی خود می‌باشند و اگر انجام وظایف به‌درستی صورت گیرد معضلات و مشکلات وارد بخش‌های دیگر نمی‌شود و سایر مسئولین ازجمله نمایندگان می‌توانند وظایف و مسئولیت‌های مربوط به خود را به نحو مطلوب‌تری انجام دهند. وی با اشاره به بحران خشک‌سالی، بر لزوم انتقال صحیح گزارش‌ها از طریق روال‌ها و سلسله‌مراتب تعریف‌شده تاکید نمود و از ان به عنوان زمینه ای یادکرد که درک روشنی از وضعیت حال و اینده منطقه برای مسئولین مربوطه را فراهم خواهدساخت.

جناب اقای دکتر کیخا نماینده محترم مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، با یاداوری تجارب مدیریتی خود در دانشگاه زابل، خلق سیستم و پیش‌شرط‌های ان مشتمل بر تربیت و ارتقای فنی نیروی انسانی در کنار ایجاد فرایند‌های موثر را بسیار مهم توصیف کرد و بر اهمیت نگاه سیستمی برای درک صحیح شرایط دشوار منطقه تاکید نمود. وی با اشاره به اصالت و اهمیت تضارب ارا و اندیشه‌ها، تنوع فکری و نظری را از پس‌شرط‌های توسعه دانست و از عدم درک صحیح از تنوع فکری و نظری، به‌عنوان عامل مخرب سیستم‌های اداری یاد کرد.

وی نقش و ماموریت دانشگاه زابل و دیگر مراکز اموزش عالی منطقه را تربیت نیروی متخصص، پایش علمی منطقه، انجام پژوهش های کاربردی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های کارا جهت روشنگری علمی و فرهنگی جامعه و ایجاد هسته‌های فکری برای مشورت دادن به دولت دانست که می‌تواند منجر به جهت‌بخشی به حرکت دستگاه‌های اجرایی منطقه نیز گردد. وی در پایان با تاکید بر نقش دانشگاه در پرورش افکار و اندیشه‌ها، اصلاح فکرها، فرایندها و روش‌ها را لازمه‌ی حرکت به‌سوی مسیر توسعه‌یافتگی سیستان دانست.