عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

گزارش دومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور منتشر شد

دومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور، همزمان با هفته پژوهش و با شعار «فرهنگ، پیشران پژوهش و فناوری» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با مشارکت ۱۲ مرکز از مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ و هنر و نیز تازه‌های کتاب این مراکز به مدت ۵ روز (۱۹ تا ۲۳ آذر ۱۴۰۱) با تخفیف ۳۰ تا ۷۰ درصد به نمایش گذاشته شد.

نخستین دوره این نمایشگاه در سال ۱۴۰۰ با عنوان «نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های فرهنگی و هنری»، مصادف با هفته پژوهش در فرهنگستان هنر برگزار شد. هدف این نمایشگاه توجه به «نقش پژوهش‌های فرهنگی در ارتقا محصولات فرهنگی و افزایش سهم آنها در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور» بود که به همت «فرهنگستان هنر» و با مشارکت «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات»، «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» و «پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی» انجام شد. اما در دومین دوره این رویداد پژوهشی- فرهنگی، تعداد بیشتری از مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور با اهدافی همچون «نمایش و معرفی دستاورد‌های پژوهشی اعم از تالیف و ترجمه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ارتباطات»، «جذب پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و نخبگان فرهنگی، هنری» و «اطلاع از پژوهش‌های انجام‌شده در مراکز و هم‏افزایی بیشتر میان آنها» مشارکت کردند.

در این نمایشگاه حدود ۵۴۴ نسخه کتاب اعم از تالیف و ترجمه به فروش رسید. در حاشیه این رویداد فرهنگی- پژوهشی، نشست‎‌های تخصصی، نقد مستند و رونمایی از کتاب نیز برگزار گردید.

مراکز مشارکت‏‌کننده، فرایند برگزاری و جزئیات اقدامات انجام‌شده، تعداد آثار عرضه‌شده و برگزاری برنامه‌‏های جانبی به شرح زیر است:

الف. مراکز مشارکت کننده


ب. فرایند برگزاری و مراحل اجرا

تشکیل کمیته نمایشگاه: معاون اجرایی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (محمو علیگو) به عنوان مدیر نمایشگاه تعیین گردید. دیگر همکاران این کمیته عبارت بودند از:

صغری صالحی (مدیر انتشارات پژوهشگاه و مدیر غرفه پژوهشگاه)، زینب سادات هاشمی (مسئول غرفه)، فهیمه ابراهیمی (مسئول توزیع و انبار کتاب)، مسعود احمدی (مسئول پشتیبانی)، غلامرضا فخری، حسین اختری، داوود خلیلی و محمد خدارحمی (همکاران اجرایی)، مصطفی اسدزاده (مدیر روابط عمومی)، کتایون قهرمانی (مسئول نشست‌های علمی)، علی فیضی و مهدی شاه‌محمدی (سمعی و بصری)

در فرایند برگزاری این نمایشگاه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تماس‌های تلفنی جداگانه، روسای مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور را برای حضور در این رویداد فرهنگی- پژوهشی دعوت کرد. در ادامه، دعوت‏نامه‌ها ارسال و با نمایندگان مراکز برای ارائه توضیحات مربوط، ثبت نام، تحویل غرفه‏‌ها و.. ارتباط برقرار شد.

امور مربوط به محل نمایشگاه

- پیگیری و تعیین محل برگزاری نمایشگاه (باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران) با توجه به ماهیت علمی - پژوهشی  نمایشگاه و حضور مخاطبان علمی و دانشگاهی کشور و همچنین مهیاشدن امکان حضور آسان همه علاقه‌مندان فارغ از شرایط و محدودیت‏‌های رفت‌و‌آمد به مراکز اصلی دانشگاهی؛

- مذاکره با اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و انعقاد قرارداد اجاره محل باشگاه

- آماده‏‌سازی غرفه‌‏های مراکز مشارکت‏‌کننده و ارائه تجهیزات مربوط؛

امور تبلیغاتی، تولید محتوا و گفتگوهای خبری

-گفتگوهای زنده با برنامه‌‏های صدا و سیما

امور مربوط به تسهیلات  خرید

پ. تعداد آثار عرضه‌شده و آمار فروش غرفه‌‏های مراکز  فرهنگ‏‌پژوهی

در میان این مراکز، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، آثار بیشتری عرضه و بیشترین آمار فروش را نیز تجربه کرد. سه مرکز از مراکز مشارکت‎کننده (پژوهشگاه فضای مجازی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری) و اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران) صرفا آثارشان را به نمایش گذاشتند و برنامه فروش نداشتند. پژوهشگاه فضای مجازی آثارشان را در قالب لوح فشرده و به‌‎صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داد. اداره‌کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در آخرین روز نمایشگاه، محصولات فرهنگی‏ خود را به مخاطبان هدیه داد. ت. پراقبال‌ترین آثار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از دید مخاطبان:

ث. برنامه‏‌های جانبی (برگزاری نشست‏های تخصصی، نقد مستند و  رونمایی از کتاب)

در حاشیه دومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مجموع ۵ نشست تخصصی برگزار کرد که دو نشست آن با مشارکت و همکاری سایر مراکز بود.

یک برنامه رونمایی از کتاب با مشارکت «پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری» و دو برنامه نقد فیلم مستند نیز به شرح زیر، در مکان نمایشگاه برگزار شد. گزارش تمام برنامه‌ها در کانال و سایت پژوهشگاه درج شده است. (https://www.ricac.ac.ir)

ج. برنامه‏‌های جانبی به روایت تصویر

نشست‌های مشترک:

نشست «از مردم‌نگاری تا انسان‌نگاری» با مشارکت پژوهشگاه  میراث فرهنگی و گردشگری و با حضور دکتر عزت‌اللهی‌نژاد و دکتر مهرداد عربستانی (شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱)؛

نشست «چالش‌های  حکمرانی فرهنگی فضای مجازی در ایران» با مشارکت پژوهشگاه فضای مجازی و با حضور دکتر سیدآرش وکیلیان، دکتر حمید حاجی ملامیرزایی و مجتبی توانگر (دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱)؛

۲- نشست‏‌های اختصاصی پژوهشگاه

۲-۱- نشست «امر جنسی و فرهنگ معاصر ایران»، با حضور دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سجاد مهدی‌زاده (۲۰ آذر ۱۴۰۱) ؛

۲-۲- نشست «ذائقه مخاطبان تئاتر در دهه ۹۰ (ابعاد، مولفه‌ها، علل و  عوامل)»، با حضور دکتر محمود ترابی‌اقدم و دکتر علی‌اصغر فهیمی‌فر ( ۲۱ آذر ۱۴۰۱)؛

۲-۳- نشست «عملکرد رسانه‌ای فارسی‌زبان  بیگانه در رویدادهای اخیر»، با حضور دکتر محمد خُدادی و دکتر محمدقلی میناوند ۲۲ آذر ۱۴۰۱؛

۳. نقد مستند

۳-۱- مستند «هیچکس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده، با حضور دکتر محمود علیگو، دکتر فاطمه محمدی، محسن اسلام‌زاده و سپیده علیزاده ( ۲۲ آذر ۱۴۰۱)؛

۳-۲- مستند «نقد مستند بزم رزم»، ساخته سیدوحید حسینی، با حضور دکتر مسعود کوثری و دکتر علیرضا بلیغ (۲۳ آذر ۱۴۰۱)؛

۴. رونمایی از کتاب

۴-۱-کتاب «سواد بازی (شناخت قواعد بومی سواد بازی‌های  رایانه‌ای)» با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری؛ با حضور دکتر علیرضا موذن و نویسندگان اثر: محمدحسن یادگاری و فاطمه حاجی‌کاظمی تهرانی (دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱)؛

ج- پیشنهادهایی  برای بهبود نمایشگاه

دومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگ‌پژوهی در مدت کوتاهی برنامه‌ریزی و اجرا شد.  بنابراین امکان هماهنگی و حضور مراکز بیشتری در این رویداد فرهنگی- پژوهشی فراهم نشد. محل برگزاری نمایشگاه نیز با توجه به اتفاقات اخیر  در کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران تعیین شد؛ در شرایط عادی می‌توانست محل مناسبتری که پذیرای مخاطبان بیشتری باشد، انتخاب شود.

برای بهبود این نمایشگاه پیشنهاد می‌شود: