عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

وزیر علوم: باید مزایای رشته های کاردانی و مهارتی را برای جوانان تبیین کنیم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی روز دوشنبه در نشست سراسری روسای دانشکده ها و اموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران اظهار داشت: در سالهای اخیر که موضوع اشتغال دانش اموختگان دانشگاهی با چالشهایی مواجه شده است توجه به اموزش های مهارتی در نظام برنامه ریزی دولت و وزارت علوم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است .

دکتر غلامی، توسعه بی رویه اموزش عالی بویژه در رشته های نظری و عدم توجه به رشد دورهای تربیت تکنیسین و کاردانی را از اشکالات توسعه اموزش عالی در سالهای گذشته دانست و گفت: هم اکنون تقریباً توسعه رشته های نظری تاحدودی متوقف شده است ولی افزایش رشته های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در دستور کار است و حتی مسئولیت دروس مهارتی در شورای عالی برنامه ریزی به دانشگاه فنی و حرفه ای واگذار شده است .

وزیر علاوم با تاکید بر اینکه "وظیفه قانونی دانشگاهها ایجاد اشتغال نیست"، اظهار داشت: دانشگاهها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی خود در این زمینه هم گام برداشته اند که برگزاری دوره های مهارتی در حین تحصیل و اشنایی با مشاغل مرتبط با رشته های دانشگاهی از جمله این اقدامات است .

وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توانمندی هایی که دارد می تواند جوانان بسیاری را برای اشتغال در جامعه اماده کند و ما باید جوانان کشور بویژه دانش اموزان در استانه ورود به دانشگاهها را بیشتر با دانشگاه فنی حرفه ای اشنا کنیم .

دکتر غلامی با اشاره به نزدیکی ماموریت ها و اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی گفت: در تلاش هستیم این دو دانشگاه همکاری و هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند .

وزیر علوم با اشاره طرح امایش اموزش عالی گفت: براساس این طرح، ساماندهی همه زیر نظام های اموزش عالی و از جمله دانشگاههای مهارتی اغاز شده است و در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ظرفیت مراکزی که از ماموریت خود دور شده بودند اصلاح شد .

گفتنی است وزیر علوم در بدو ورود به دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران، با حضور در محل یادمان شهدای گمنام این دانشکده به مقام والای شهدا ادای احترام کرد و قبل از حضور در جمع روسای دانشکده های حاضر در این نشست؛ از تعدادی از کارگاههای فنی این دانشکده بازدید و با تعدای از اساتید و دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.

نشست سراسری روسای دانشکده ها و اموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با هدف تببین برنامه های پیش روی این دانشگاه، استفاده از نظرات مسئولان واحدهای دانشگاهی و برگزاری پنل های تخصصی در دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران برگزار شد.

م.ع ۱۳۶۰