عمومی | دانشگاه باقرالعلوم

مراسم قرائت پرفیض زیارت عاشورا به مناسبت ۹دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر هاشمیان در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درتاریخ ۸ دیماه ۱۴۰۱ به مناسب ایام فاطمیّه(س) و روز بصیرت مراسم قرائت پرفیض زیارت عاشورا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلیمن دکتر هاشمیان در دانشگاه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر هاشمیان نکات ذیل را بیان کرد. در ابتدا با اشاره به گرامیداشت روز بصیرت به موضوع دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت، جهاد تبیین و بصیرت آن حضرت اشاره داشتند که حضرت زهرا(س) نه تنها برای من و شما بلکه برای امام زمان(عج) هم الگویی بی بدیل هستند که حضرت مهدی(عج) می فرمایند: اِنَّ لی فی ابنه رسولِ الله اُسوهٌ حَسَنَهٌ حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا«سلام الله علیها») است. مسئله بعدی دشمن شناسی و بصیرت افزایی بود که اشاره به شعار امروز دشمن که( زن، زندگی، آزادی) هست، در صورت نداشتن بصیرت تبدیل می شود به (زن، برهنگی و هرزگی ) که در عمل، دشمنان دین این را به خوبی نشان دادند که در تاریخ هم داریم که چه بر سر دختران می آوردند و چطور آنها را تحقیر و ذلیل می کردند(زنده به گور کردن دختران و... ) و این اسلام بود که این ننگ را از سر بشریت برداشت و به دختران عزت داد. رسول‌خدا(صلی‌الله‌ علیه ‌و‌آله‌ وسلّم) فرموده اند : «جز کریمان زنان را تکریم نکنند و جز انسان‌های پست زنان را تحقیر ننمایند.» نه تنها پیامبر بلکه خود خدا هم به دختران کرامت وعظمت بخشیده که در قرآن کریم سوره کوثر را نازل فرمود. وی در ادامه افزود که ما باید از سیره حضرت زهرا(س) الگو بگیرم که ایشان هم در بعد معنوی و اخلاقی و هم در بعد اجتماعی(دشمن شناسی) یک الگوی بی نظیر هستند که اگر بصیرت پیامبر و دخت پیامبر نبود کار دین تمام بود. و سپس اشاره به مباحث فرهنگی داشتند و از کم کاری دستگاه ها گلایه داشتند که یکی از محور سخنان ایشان به دست کم گرفتن دشمن در فضای مجازیست که به فرموده رهبری فضای مجازی رها شده قتلگاه جوانان کشور ما شده و ما در این خصوص کم کاری داشته ایم. وی در ادامه به شناخت روش های نفوذ دشمن و مقابله با آن پرداختند و اشاره به سه محور اصلی در بیانات حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه کردند.
  1. افشاگری و سخنرانی حضرت زهرا(س) (در خطبه فدکیه که عالی ترین معارف دین، دشمن شناسی(نفاق دشمن) و پیروی از احکام جاهلیت و نداشتن بصیرت بود.)
۲. کهنه شدن دینداری ( کوتاهی در اقامه نماز و حجاب و دادن هزینه برای حفظ دین) ۳. پیروی کردن از شیطان ( شیاطین انس و جن و شیطان شناسی)