نشست هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با اعضای هیات علمی و اموزشی
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر نیکبخت نصرابادی، رئیس دانشکده در ابتدای جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و مناسبت های روز استاد و روز ماما؛ گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در هفته سلامت توسط ستاد هفته سلامت دانشکده و فعالیت های انجام شده در هفته اموزش ارائه داد.
وی همچنین از انتخاب دو کارمند برتر در حوزه اموزش و تقدیر در حضور معاون اموزشی دانشگاه و افتتاح مرکز ازمون الکترونیک با ۳۰ جایگاه با حضور دکتر سهراب پور در ادامه برنامه های روز اموزش خبر داد.
وی تمرکز اصلی هیات رئیسه دانشکده در سال جاری را حوزه اموزش دانست و تصریح کرد: بیشترین نقد و کامنتی که ما از دانشجویان دریافت می کنیم از حوزه اموزش است. اساتید و دانشجویان از فرایندهای اموزشی ناراضی هستند و باید در مدیریت اموزشی تجدید نظر شود. بنابراین ارتقای کیفیت اموزش تئوری و بالینی تمرکز اصلی ما در برنامه های سال جاری است؛ البته این به این معنا نیست که به سایر حوزه ها توجهی نشود.
رئیس دانشکده همچنین تصریح کرد: از راهبردهایی که در برنامه ۴ ساله معاونت اموزشی دانشگاه وجود دارد ارتقای اموزش بالینی پرستاری و مامایی است. ما جلسات مان را با حوزه بالین انجام داده ایم و طرحی را در معاونت اموزشی اماده کرده ایم و سعی می کنیم که با تفکر، برنامه ریزی اما با قدرت اجرا شود.
وی همچنین از ورود دانشکده به بحث تحول و نواوری بسته های اموزشی سخن گفت و از اساتید خواست هر گونه پیشنهاد و طرح اجرایی برای ورود به بسته های تحول و نواوری و ارتقای کیفیت اموزش ارائه دهند.
رئیس دانشکده همچنین از تشویق اساتید ارسال کننده فرایند به جشنواره شهید مطهری بدون توجه به پذیرفته شدن یا نشدن فرایند سخن گفت.
دکتر نیکبخت همچنین از تکمیل پروژه بازسازی سالن اجتماعات به نام دکتر مداح با کمک وزیر محترم بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و معاونت پرستاری وزارت بهداشت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این پروژه در ماه مبارک رمضان افتتاح شود.
دکتر شهسواری، معاون اموزشی نیز ضمن تبریک روز استاد و روز ماما از مدیران گروه های اموزشی خواست تا ۱۰ مورد از دغدغه ها و چالش های موجود در گروه های اموزشی و ۱۰ مورد از برنامه هایی که برای اینده گروهشان در نظر گرفتند را ارائه کنند.
دکتر پاشایی پور، مدیر گروه اموزشی بهداشت جامعه و سالمندی از همکارانش در ستاد هفته سلامت و در گروه اموزشی بهداشت جامعه و سالمندی برای فعالیت های صورت گرفته در هفته سلامت سال ۹۷ قدردانی کرد و حجم بالای کاراموزی های گروه بهداشت، تعداد بالای دانشجویان در کلاس های درسی به عنوان مانع بروز نواوری و ارتقای کیفیت اموزش، شب کاری بچه های پرستاری و خستگی جسمی و روحی، لزوم تامین زیرساخت های رشته های جدیدی مثل سالمندی، کم بودن کمک هزینه پایان نامه های دانشجویان ارشد، واحد محسوب نشدن دروس بین الملل و کاهش انگیزه اساتید برای شرکت در این واحدها، کافی نبودن مهارت های دانشجویان ارشد، اولویت جذب هیات علمی با سالمندی، گسترش عرصه های بالینی، مجازی سازی، بازنگری لاگ بوک ها، استفاده از روش های نوین تدریس و شرکت در جشنواره ها را از جمله اولویت ها و دغدغه های گروه اموزشی بهداشت جامعه و سالمندی برشمرد.
دکتر غیاثوندیان، مدیر گروه اموزشی پرستاری داخلی و جراحی نیز ضمن تبریک اعیاد و بزرگداشت روز استاد و ماما اولویت ها و دغدغه های گروه را جذب هیات علمی متعهد و توانمند، گفتمان درون گروهی و تیمی متناسب با اهداف گروه، ایجاد روحیه و نشاط علمی در گروه اموزشی، شرکت در جشنواره های دانشگاهی و کشوری، بهره گیری موثر از نگاه مسئله محور در مسائل درون گروهی و مسائل در اموزش تئوری و بالینی، شناسایی و معرفی الگوهای عملی و منتور برای رفتار حرفه ای، بکار گیری شیوه های نوین ارزشیابی در کلاس درس و بالین، ارتقای کیفیت کلاس تئوری و اموزش بالینی، ارزیابی درونی گروه با شاخص های اعتباربخشی، پایش پیشرفت و افت تحصیلی، استاد مشاور تحصیلی برای بهبود ارتباط استاد و دانشجو، استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و مجازی سازی عنوان کرد.
دکتر ژیلا میرلاشاری، مدیر گروه اموزشی پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان نیز ایجاد کمیته های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با حضور اساتید، مربیان بالینی و نمایندگان دانشجویی، کمبود امکانات فیلد و بالین، کارگاه عملی و کاربردی اموزش مجازی، شرکت در دوره های عملی مرتبط با رشته، اصلاح سیستم شعاع و افزودن تدریس به دانشجویان بین الملل، مشکل ورود دانشجویان به بخش برای نمونه گیری و انجام پژوهش، افزایش پذیرش دانشجو در قالب دانشجوی بین الملل، کیش و ..، تجهیز کامل مرکز مهارت های بالینی، تجدید نظر در روند جذب هیات علمی، کمک به اساتید برای ادامه حضور در بنیادها و انجمن های بین المللی، تفاوت فرمت پروپوزال دانشجوی بین الملل با فرمت ثبت در پژوهشیار، اموزش دقیق دانشجوی بین الملل راجع به چگونگی ثبت پروپوزال در پژوهشیار، حضور دوره ای هیات رئیسه در جلسات گروه، افزایش تعداد جلسات ملاقات دسته جمعی اعضای هیات علمی با هیات رئیسه، طراحی فرم مشاوره انگلیسی، همکاری دانشکده و دانشگاه جهت گسترش فیلدهای اموزشی با مراکزی به جز بیمارستان، بازدید هیات رئیسه با همراه اعضای گروه حداقل سالی دوبار را به عنوان دغدغه های گروهش مطرح کرد.
دکتر سیده طاهره میرمولائی، مدیر گروه اموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان ضمن توضیحی اجمالی از قضیه انتقال رشته مامایی به دانشکده پزشکی؛ تجهیز مرکز مهارت های بالینی، همزمان بودن دروس تئوری و بالینی، اختیار عملی داشتن گروه های اموزشی، عدم توازن بین واحدهای کاراموزی و تئوری اساتید، مدیر گروهی دو گروه اموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان و بهداشت مادر وکودک را به عنوان دغدغه های اصلی گروه مطرح کرد.
دکتر الهام نواب، مدیر گروه اموزشی مراقبت ویژه و مدیریت نیز دغدغه های اصلی این گروه را افزایش نسبت دانشجو به استاد، نیاز به دسترسی به منابع و استفاده از کتابخانه بیمارستان ها، نیاز به همکاری و همدلی بیشتر بعضی از سرپرستاران بخش ها جهت دستیابی به اهداف اموزشی موجود در کریکولوم، کمبود انگیزه دانشجویان به علت شرایط در بالین، افزایش توانمندسازی اساتید برای اموزش، استفاده از دوره های کوتاه مدت برای اموزش ها، افزایش توانمندی پرستاران شاغل در بخش، کمبود واحدهای تئوری گروه، درگیری اساتید در بسیاری از درس ها در عین نارضایتی دانشجویان از تعدد اساتید، درگیری برخی از اساتید در اموزش و کمبود وقت انها برای ارتقای سالانه، وورد دانشجویان برای ورود به فیلد برای نمونه گیری، مشکلات اموزش بین الملل از جمله تبحر اساتید در صحبت به زبان انگلیسی، نبود فیلد مناسب و عدم همکاری بیماران حق التدریس بین الملل در کاراموزی بین الملل دانست.
دکتر فاطمه نوغانی، مدیر گروه اموزشی روانپرستاری نیز تامین و جذب کادر علمی، توسعه نیروی انسانی براساس نقشه گروهی، توانمندسازی اعضای هیات علمی، استقرار روش های نوین اموزشی و ارزشیابی اموزشی، رویکرد شایسته سالاری به تحصیلات تکمیلی، ارتقاء ارتباط بین اموزش و بالین، بازبینی اولویت های پژوهشی گروه و ارائه طرح پژوهش در اموزش حداقل یک بار در هر سال، ایجاد تعاملات بین المللی، توسعه انتشارات بین المللی، فراهم کردن تسهیلات برای ارائه کردن خدمات توسط اعضای هیات علمی، توسعه فعالیت های فراسازمانی، همکاری در توسعه عرصه ای جامعه محور و برنامه های توسعه ای اموزشی و توسعه سرویس های خدماتی برون دانشکده ای و جامعه محور را به عنوان اولویت ها و دغدغه های گروه روانپرستاری عنوان کرد.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان