عمومی | دانشگاه باقرالعلوم

به همت اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد: کارگاه «کارکرد و ضرورت وجوهات شرعی در اسلام»

کارگاه آموزشی «کارکرد و ضرورت وجوهات شرعی در اسلام» در راستای برقراری تعاملات سازنده علمی، با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ویژه دانشجویان و محققین دانشگاه‌های نیجریه به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در این کارگاه که به مدت ۴ روز برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا هاشمی مبلغ بین‌المللی حوزه علوم اسلامی، موضوعاتی همچون: خمس در قرآن و تاریخ، خمس منفعت کسب، خمس مال حلال مخلوط به حرام، فروعات و مسائل دیگر مرتبط با خمس، توضیح سهم امام و سهم سادات و موارد مصرف آن‌ها، اهمیت زکات در اسلام، موارد پرداخت زکات و نصاب هریک، موارد مصرف زکات را مورد تبیین و بررسی قرار داد.

هاشمی با اشاره به اهمیت برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها در پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات پژوهشگران و دانشجویان خارج از کشور گفت: مطابق آیات قرآن کریم احکام الهی برای تنظیم حیات انسان از طرف پروردگار بر پیامبر نازل شده است تا اهداف واقعی زندگی اجتماعی را تحقق بخشد. مهم‌ترین عنصر برای زندگی اجتماعی عدالت و قسط است. عدالت واقعی تنها در سایه قانون و رهبر الهی تحقق پیدا می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: هر جا که یک نظام اجتماعی برای اداره جامعه به وجود بیاید حتما یک نظام مالی برای آن تعریف می‌شود. مقایسه میان سه نظام اقتصادی کاپیتالیسم، کمونیسم و اسلام در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

هاشمی در ادامه به تشریح ساختار مالی اسلام پرداخت و گفت: اگر اسلام برای خود یک ساختار حاکمیت تعریف کرده است و در آن به ضرورت حکومت توجه شده است، نمی‌توان توقع داشت که در پی این ضرورت، نظری راجع به مسائل مالی و ضوابط اقتصادی نداشته باشد. بنابراین در قرآن و روایات و سیره پیامبر و ائمه می‌توان مسائل مالی مختلفی را مشاهده کرد. وجود زکات، خمس، انفال، فیء و ... نشانگر این ادعا است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه وجوهات شرعی همان مالیات‌های حکومت دینی است. از این رو بررسی موضوع وجوهات شرعی که در مبحث مالیات‌های اسلامی اهمیت پیدا می‌کند، نیازمند بررسی دقیق مفهوم، ماهیت و اهداف آن است تا تصویر صحیحی از آن به دست آید.