عمومی | دیده بان علم ایران

کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی با حضور برنده نوبل شیمی در دانشگاه شیراز برگزار شد

سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی با حضور برنده جایزه نوبل و شرکت بیش از ۳۵۰ پژوهشگر داخلی و خارجی از کشورهای سوییس، المان ، فرانسه، هلند، اتریش و روسیه در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران ایین گشایش این کنفرانس در تالار حکمت ترتیب یافت و طی ان دکترای افتخاری دانشگاه شیراز توسط رئیس این دانشگاه به پروفسور روبرت هوبر (Robert Huber ) از موسسه ماکس پلانک المان و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۸۸ اعطا شد.

دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز در مراسم افتتاحیه ضمن خوشامدگویی به مهمانان همایش اظهار داشت : کنفرانس ها و سمینارهای متعدد علمی به صورت پیوسته در دانشگاه بزرگ شیراز برگزار می شود و دانشمندان و پژوهشگران کشورهای مختلف در این همایش ها حضور می یابند.

وی با بیان بخشی از توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه شیراز ادامه داد : گسترش ارتباطات علمی ن المللی در دستور کار دانشگاه شیراز قرار دارد و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا جایگابین المللی دانشگاه شیراز ارتقا یابد.

دکتر رضا یوسفی، دانشیار بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز و دبیر علمی کنفرانس هم در مراسم افتتاحیه اظهار داشت : با توجه به اهمیت ویژه حوزه پروتئین و پپتید ، اولین کنفرانس علوم پروتئینی و پپتیدی ایران به ابتکار و میزبانی دانشگاه شیراز در اذرماه ۱۳۹۳ برگزار شد.

وی در خصوص اهمیت این حوزه افزود: بیش از ۱۷۰ داروی پروتئینی و پپتیدی در بخش درمان می باشد که میزان فروش جهانی انها هم اینک بالغ برحدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.

دکتر یوسفی ادامه داد: همچنین پروتئین ها و پپتیدها کاربرد زیادی در صنایع دیگر نظیر صنایع بهداشتی، غذایی، نساجی و صنعت تولید سوخت زیستی دارند.
دبیر علمی کنفرانس گفت: با توجه به بازار بزرگ پروتئین ها و پپتیدهای دارویی در جهان و با در نظر گرفتن تعداد قابل توجه نیروی انسانی متخصص کشور؛ در حال حاضر این حوزه مهم ظرفیت بالقوه ای در ایجاد اشتغال و کمک به تولید ملی را دارد.

دکتر یوسفی تصریح کرد: در صورتی که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری قابل توجه در این حوزه سهم تنها ۲ درصدی از بازار بزرگ جهانی داروهای پروتئینی و پپتیدی نصیب کشورمان شود؛ گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد بدون نفت برداشته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد : از جمله محورهای مهم این کنفرانس می توان به شیمی پروتیین- مهندسی انزیم ها- پروتیین ها و پپتید های متابولیکی- داروها و بیومارکرهای پروتیینی- فناوری های پیشرفته در حوزه مطالعات پروتیینی- پپتید های فعال زیستی و کاربرد انها در صنایع مختلف و کاربرد پروتیین در فناوری نانو اشاره کرد.
دبیر علمی سومین کنفرانس ملی علوم پروتیینی و پپتیدی بیان داشت: از مجموع حدود ۳۰۰ مقاله ایی که به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد، حدود ۲۵۰ مقاله پس از داوری بوسیله کمیته علمی کنفرانس پذیرش شده است که از این تعداد حدود ۲۰۰ مقاله به صورت پوستر و ۵۰ مقاله به صورت سخنرانی ارایه می شود.

وی ادامه داد :همزمان با این کنفرانس ، ۵ کارگاه تخصصی کاربرد تجهیزات با فناوری بالا در حوزه پژوهش های پروتئین و پپتید بوسیله کارشناسان کمپانی های بنام بین المللی نظیر هوریبای ژاپن ، کناور المان ،انتون پاراتریش و بیوتک امریکا برگزار خواهد شد .

انتهای پیام