عمومی | موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

گردهمایی ملی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات سبزی های زراعی و حبوبات آبی

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر، در این گردهمایی دکتر نجفیان، پیشکسوتان بخش کشاورزی کشور را چراغ راه و هموار کننده چالش ها و ناهمواری های این مسیر خواند و برگزاری گردهمایی های سالیانه بخش های مختلف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر را سنتی پسندیده دانست. رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از حضور و فعالیت پیشکسوتان حوزه کشاورزی در بخش های خصوصی و افزایش نقش آفرینی این شرکت ها ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: در برخی از محصولات نسبت به گذشته پیشرفت های خوبی حاصل شده است و توانسته ایم با کمک بخش خصوصی بذر برخی از ارقام را نیز به صادرات برسانیم. دکتر نجفیان به چالش ها و مسائل مربوط به بخش تحقیقات سبزی های زراعی و حبوبات آبی پرداخت و گفت؛ حبوبات از ارقام  مهم سبد غذایی مردم است و باید خلاء های موجود در نظام بذری محصولات این بخش بررسی و مزارع کشور با بهره گیری از ظرفیت ارقام اصلاح شده این حوزه به پتانسیل ژنتیکی خود نزدیک شوند و بر تولید محصولات سبزی و صیفی مبتنی بر الگوی کشت بیشتر تمرکز شود.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر عنوان کرد: هم افزایی بخش های تحقیقاتی مختلف در تولید دانش و فناوری و نفوذ دستاوردها به عرصه سبب افزایش بهره وری، تولید کیفی و کاهش واردات بذور می شود. دکتر نجفیان تاکید کرد؛ در سیستم بذر کشور باید بر کیفیت عملکرد توجه کرد و تمرکز بر تعدادی شرکت توانمند با قابلیت های فراگیر برای توسعه تولید بذر کفایت می کند. در واقع موضوع برند سازی در حوزه تولید بذر یک هدف غایی است. وی مستند سازی از فعالیت ها و فناوری های عرضه شده موسسه به زارعین اقصی نقاط کشور را به منظور معرفی هر چه بیشتر این دستاوردها به جامعه حداکثری کشاورزان و نیز مدیران تصمیم ساز ضروری دانست.

دکتر جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، هفته پژوهش را به پژوهشگران حوزه کشاورزی تبریک گفت و از تلاش ارزشمند محققان و پژوهشگران موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تقدیر و تشکر کرد. وی زحمات پیشکسوتان را سنگ بنای پیشرفت های علمی پژوهشی امروز دانست و در رابطه با محصولات سبزی و صیفی بیان کرد: اقتصاد بذر دنیا تا حدودی وابسته به بذرهای با ارزش افزوده بالا و از جمله بذور سبزیجات است و تمایل بخش خصوصی برای تولید این محصولات و نفوذ بیشتر دانش در عرصه تولید بذر سبزی ها نسبت به سایر محصولات از ویژگی های این بخش از ارقام زراعی است. وی بر لزوم اجرای طرح های به نژادی و به زراعی، تقویت همکاری های مشترک و تعامل با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: باید بر کیفیت طرح های تحقیقاتی و افزایش  اثربخشی  برای حل مسائل و مشکلات بخش کشاورزی توجه بیشتری شود.  معاون پژوهش و فناوری سازمان تات تصریح کرد: انتظار است در این گردهمایی جهت گیری ها و برنامه ها برای حل مسائل و مشکلات در بخش سبزی و حبوبات مشخص شود.

دکتر موسی پور گرجی، رئیس بخش تحقیقات سبزی های زراعی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه  نهال و بذر  ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیت های سالیانه بخش متبوع مهمترین اهداف این بخش را برشمرد و گفت: برنامه های تحقیقاتی سبزی های زراعی و حبوبات آبی در راستای اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی است وی تعامل بیشتر با بخش خصوصی و ورود تحقیقات به عرصه را از جمله هدف گذاری های این بخش دانست رئیس بخش سبزی های زراعی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر همکاری با بخش اجرا در زمینه ساماندهی تولید بذر، تقویت برنامه های تولید هسته اولیه بذر و برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور انتقال دانش ازحوزه تحقیقات به بخش اجرا را از دیگر اهداف این مجموعه عنوان کرد. دکتر موسی پور گرجی از ۲۸ رقم در دست معرفی به عنوان دستاورد این بخش از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد. وی در خصوص سطح زیر کشت، تولید و عملکرد محصولات بخش سبزی، صیفی و حبوبات آبی در سال  ۱۴۰۰ و خلاصه فعالیت های این بخش در سال ۱۴۰۱ توضیحاتی را ارائه داد . دکتر موسی پور گرجی توسعه ارقام و برنامه ریزی برای تولید ارقام فراسرزمینی را از افتخارات این بخش تحقیقاتی دانست و گفت: ارقام ما قابلیت رقابت با ارقام خارجی را دارد . وی به مشخصات فنی برخی از دستاوردهای جدید بخش در محصولات مختلف اشاره نمود و اظهار امیدواری نمود تا هر چه سریعتر این ارقام با حمایت بخش اجرا وارد عرصه شوند.

مهندس غفاری، محقق، پیشکسوت و رئیس اسبق بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی اظهار داشت؛ بخش خصوصی برای همکاری با موسسه در توسعه و تولید بذر سبزی های زراعی و صیفی راغب است و سرمایه در گردش این محصولات نسبت به سایر محصولات دیگر چند برابر است. وی بر تعامل و توافق سازنده بخش های تحقیقاتی و خصوصی و تنظیم جزئیات یک قرارداد خوب برای افزایش کمی و کیفی تولیدات محصولات زراعی تاکید کرد. این پیشکسوت بخش کشاورزی عنوان کرد: تجربیات و دانسته های محققان و پژوهشگران اندوخته های ارزشمند و گرانبها برای پیشرفت و توسعه در افزایش بهره  وری، تولید کمی و کیفی بذر و در نهایت کاهش وابستگی هاست.

در این گردهمایی سه کمیته  تخصصی در موضوعات به نژادی، به زراعی و برنامه ریزی طرح های سیب زمینی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی تشکیل شد و بالغ بر ۳۰ طرح مورد بررسی و تصویب اولیه قرار گرفت.