عمومی | موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

شبکه متخصصین آموزش عالی هم‌افزایی برای حل چالش‌های آموزش عالی را پیگیری می‌کند

مشاور رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: «شبکه متخصصین آموزش عالی» با هدف هم‌افزایی دانشگاه‌های سراسر کشور برای بررسی مسایل حوزه‌های تخصصی و خارج شدن از وضعیت جزیره‌ای و حل مشکلات موجود در این بخش تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر نجف آقایی مشاور رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد دلایل و روند شکل‌گیری شبکه شماع (شبکه متخصصین آموزش عالی) گفت: این شبکه با هدف گردآوردن گروهی از متخصصان آموزش عالی ایجاد شد تا به عنوان یک مرکز اصلی فعالیت و مسایل آموزش عالی را در قالب میزهای پژوهشی تعریف کند. این میزهای پژوهشی با داشتن مدیر، دبیر و متخصص مساله را طرح و داده‌ها را جمع‌آوری کرده و یافته‌ها را به وزارت علوم ارجاع می‌دهند.

وی یادآور شد: با برگزاری چند جلسه اساسنامه و چهارچوب فعالیت آن بررسی و روند شکل‌گیری میزهای پژوهشی زیرمجموعه این شبکه مشخص شد و یکشنبه ۲۷ آذر شبکه متخصصین آموزش عالی با برپایی یک گردهمایی به شکل رسمی آغاز به کار می کند.

مشاور رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی درمورد دیگر فعالیت‌های این موسسه توضیح داد: این سوال برای ما مطرح بود که آیا تصمیم‌ها در حوزه وزارت علوم از نگاه ذی‌نفعان هم تصمیم‌های درستی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال‌ها واحدی را زیرمجموعه شبکه شماع به نام نظام سنجش و نگرش دانشگاهیان راه‌اندازی کردیم. خروجی‌های تحقیقی این واحد را به مجموعه وزارت علوم می‌دهیم تا بر این اساس تصمیم ها را بازبینی کنند.

آقایی به یکی از دستاوردهای این بخش اشاره کرد و گفت: در یک مطالعه میدانی و با پرسش از چهار هزار عضو هیات علمی بحث رضایت شغلی را از جنبه های مختلف بررسی کردیم و یافته‌های این مطالعه را در قالب گزارشی با تحلیل مدون در اختیار وزیر علوم قرار دادیم.

این گزارش، در هیات دولت مطرح شد و در نتیجه آن حقوق اعضای هیات علمی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت. به این شکل نگاه ذی‌نفع را به دست مقامات بالاتر رساندیم. مطالعه مشابهی برای کارکنان وزارت علوم نیز انجام می دهیم.

وی درمورد برنامه‌های بعدی تحقیقاتی این موسسه هم اظهار داشت: موضوع دیگری که مطرح است سنجش میزان اثربخشی مدت دوره آموزشی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و واحدهای درسی این دوره‌ها برای ذی نفع از جهت مهارت و اشتغال است. در مطالعه‌ای دیگر نگاه‌های مختلف را در این مساله بررسی می کنیم.

به گزارش ایرنا، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در راستای راه اندازی شبکه متخصصان آموزش عالی شماع اولین گردهمایی آینده‌پژوهان آموزش عالی را یکشنبه (۲۷ آذر) برگزار می‌کند. در ابن گردهمایی مهم ترین کلان‌روندها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی که در آینده دانشگاه ها، نظام آموزش عالی و علم و فناوری ایران اثر گذارند و مهم ترین مشخصه های دانشگاه ها و نظام آموزش عالی آینده در سیاست‌گذاری، مدیریت، برنامه ریزی، ارزیابی و اثربخشی اجتماعی با حضور صاحب‌نظران این عرصه بررسی می‌شود.

موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی به عنوان یک سازمان مستقل در جهت همکاری و همفکری با وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۴۸ پس از طی مراحل قانونی تاسیس شد، اما با سال ها فعالیت در سال ۱۳۶۰ منحل شد. همزمان با طراحی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تدوین برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات، کمبود مطالعات و تحقیقات و اطلاعات مستند علمی و نیروی انسانی متخصص، با تجربه، کاردان و آشنا به امر برنامه ریزی توسعه در آموزش عالی محسوس بود، پس از بررسی های کارشناسی پیشنهاد شد موسسه ای با نام موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس شود. اساسنامه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در تاریخ ۱۳۶۹/۱۲/۲۵ توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید.

این موسسه از سال ۱۳۷۰ با امکانات مرکز آمار و برنامه ریزی آموزشی شروع به کار کرد و با گذشت مدت زمانی در حدود ۲ سال، سرانجام تشکیلات و نمودار سازمانی آن در تاریخ ۱۳۷۲/۵/۱۲ به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را رسمی آغاز کرد.

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اکنون هفت گروه پژوهشی به نام‌های اقتصاد آموزش عالی و بررسی نیروهای انسانی، برنامه ریزی آموزش عالی، پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریه پردازی در آموزش عالی دارد.