عمومی | دانشگاه باقرالعلوم

در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد: کارگاه مهارت‌افزایی پایان‌نامه‌نویسی

کارگاه مهارت‌افزایی پایان‌نامه‌نویسی ویژه هفته پژوهش، به صورت حضوری در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در این کارگاه که به همت اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، سیدعلی‌اصغر سلطانی مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن تشریح فرآیند پایان‌نامه‌نویسی و چالش‌های آن، به بیان شاخصه‌های نثر علمی پرداخت.

مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ابتدا با اشاره به اهمیت یادگیری فرآیند نگارش علمی گفت: امروزه نگارش علمی به اندازه محتوا اهمیت دارد. اگر شما در حوزه‌ای تحقیق کرده باشید و بهترین محتوا را آماده کرده باشید، باز هم نیازمند یادگیری و رعایت اصول نگارش علمی خواهید بود؛ در غیر این صورت نتایج این پژوهش به درستی منعکس نخواهد شد.

سلطانی «ساختمندی» را از ویژگی‌های نثر علمی برشمرد و گفت: اولین معیار برای سنجش علمی بودن یک متن، ساختمندی آن است. اطلاعات ارائه شده باید در سطوح مختلف طبقه‌بندی شوند. هر نثر علمی ساختار متناسب با خود را طلب می‌کند؛ به عنوان مثال ساختار پایان‌نامه‌ دارای ۵ مرحله: مقدمات، پیشینه مطالعات، چارچوب نظری، تحلیل محتوای خام بر اساس چارچوب نظری و نتیجه‌گیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) پس از تشریح جزئیات این ۵ مرحله و نقش آن‌ها در ساختمندی پایان‌نامه، به بیان دومین ویژگی نثر علمی پرداخت و گفت: قبل از نگارش پایان‌نامه، اطلاعات و داده‌های خامی که دانشجو در حین تحقیق به دست می‌آورد باید در ساختار اصولی خود به شکل صحیح دسته‌بندی شود. ساختارمند بودن اطلاعات و داده‌های خام باعث می‌شود تا در هنگام نگارش پایان‌نامه، بتوانیم اطلاعات را در جای مناسب خود استفاده کنیم.

سلطانی وجود رویکرد تحلیلی را از جمله ویژگی‌های نثر علمی دانست و خاطرنشان کرد: برای نگارش یک اثر تحلیلی، باید روش تحلیل کردن به شیوه درست را فرا گرفت. متاسفانه در نظام آموزشی ما، بیان روش تحلیل مسائل جایی ندارد و دانش‌آموز و دانشجو صرفاً مسائل را حفظ کرده و بازگو می‌کند. فراگیری قدرت تحلیل می‌تواند به دانشجو در بخش‌های مختلف پایان‌نامه‌ ازجمله تحلیل و نگارش پیشینه تحقیق کمک کند.

وی در ادامه گفت: توضیح و تبیین بافت علمی، از دیگر ویژگی‌های نثر علمی است. این اثر باید بتواند تصویر فضای علمی موجود را برای مخاطب تبیین و تحلیل کند و ضمن بیان خلاهای موجود در آن حوزه، نقش اثر نگاشته شده در پیشرفت علم را روشن کند.

مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن بیان لزوم استفاده از ادبیات علمی و صراحت بیان در نگارش نثر علمی، افزود: کتاب‌های «نگارش دانشگاهی: پاراگراف نویسی» و «مقاله نویسی» قسمتی از پژوهش‌های من در حوزه نگارش علمی هستند و علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه آن‌ها اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند.