عمومی | دانشگاه شیراز

آغاز به کار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس در دانشگاه شیراز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، روز دوشنبه ۲۱ آذرماه و به مناسبت هفته ی پژوهش و فناوری، نمایشگاه «دستاوردهای پژوهشی استان فارس» به میزبانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که با هدف معرفی و ارائه ی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و فناوران استان، در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برپا شده؛ با ۲۴ غرفه و بیش از ۱۰۰ محصول از دانشگاه ها و نهادهای مختلف اجرایی استان ترتیب یافته است.

در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس، مسوولان مختلف ازجمله دکتر محمدحسین شیخی، مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز؛ مهندس عبدالعلی کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس؛ دکتر آیت الله رزمجو، عضو هیات علمی و مدیر اجرایی هفته پژوهش؛ دکتر امین رضا ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری استان فارس، دکتر سیداحمد فاضل زاده، رئیس پایگاه ISC و دکتر مهتاب معمارپور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در باب اهمیت هفته ی پژوهش و فعالیت های پژوهشی در استان سخن گفتند.

عزم جدی دانشگاه شیراز برای تولید پژوهش های کاربردی

دکتر محمدحسین شیخی، مدیر پژوهشی و قائم مقام معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در این مراسم با یادآوری اینکه طبق روال هرسال، دانشگاه شیراز میزبان برنامه های هفته پژوهش و فناوری استان فارس است، اظهار کرد: این هفته فرصت و نمادی است برای اینکه ما به پژوهش و پژوهشگران این کشور بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد: شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اهمیت حوزه ی پژوهش را به خوبی نشان می دهد؛ اما این اهداف، جز با تمرکز و نگاه ویژه به امر پژوهش و دانشگاه ها محقق نخواهد شد.

دکتر شیخی بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی را حل کنیم، چاره ای نیست جز اینکه نگاه عالمانه ای به مشکلات داشته باشیم و در حوزه هایی که فعالیت داریم و محصولاتی که صادر می کنیم به سمت پژوهش های کاربردی پیش برویم و پژوهش های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم.

مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: در دانشگاه شیراز عزم جدی برای تولید پژوهش های کاربردی داشتیم و تلاش داریم بخشی از پایان نامه ها و رساله های مقطع تحصیلات تکمیلی را به پژوهش های کاربردی و موردنیاز جامعه اختصاص دهیم. البته از پژوهش های که در زمینه ی مرز علم و دانش حرکت می کنند هم غافل نشدیم.

صنعتگران و سرمایه گذاران از بنیه علمی و ظرفیت دانشگاه های استان فارس بهره گیرند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز با بیان اینکه این استان از ظرفیت بالایی در حوزه ی پژوهش و فناوری برخوردار است، گفت: صنعتگران و سرمایه گذاران باید از بنیه ی علمی و دانشگاه های استان فارس بهره گیرند و گره کارهای خود را توسط دانشگاهیان باز کنند.

مهندس عبدالعلی کریمی، در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری نمادی است برای اینکه دستاوردهای پژوهشی در معرض دید عموم مردم گذاشته شود و تلاش ها و زحمات یک ساله در این عرصه مورد تقدیر قرار بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: در دنیای زورمدار امروز، ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم؛ دشمنان همه امکانات خود را بسیج کرده اند و درصدد هستند که توان، قدرت و صلابت این مملکت را به زانو درآورند.

وی اضافه کرد: در ماه های اخیر دشمنان جنگ ترکیبی راه انداخته اند؛ فشارهای بسیار شدیدی وارد می کنند و تلاش دارند تا ما را از راه عظیمی که در پیش گرفتیم بازدارند و ما را مغلوب کنند؛ چراکه متوجه شدند این کشور می تواند در زمینه های علمی و پژوهشی حرف برای گفتن داشته باشد.

مهندس کریمی با بیان اینکه همه دشمنان بسیج شده اند که جلوی پیشرفت کشور را بگیرند، گفت: با همه تحریم ها و محدودیت هایی که دشمنان ایجاد می کنند، اما کشور همچنان مسیر پیشرفت خود را ادامه می دهد و بر موفقیت های خود می افزاید.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس عنوان داشت: در کارگروه پژوهش در یک سال گذشته با دید بسیار خوب دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس که خودشان چهره علمی و فرهیخته استان و از دانشگاهیان هستند، تحولی ایجاد شد؛ این تحول که به نوعی سنت شکنی از گذشته بود این بود که کارگروه را عملیاتی کردند و پنج کمیته مهم زیرگروه این کمیته ی اصلی تشکیل شد تا موضوعات مهم و اساسی استان را بررسی کنند.

وی به معرفی این پنج کمیته پرداخت و گفت: کمیته های تشکیل شده در این کارگروه کمیته «آب و محیط زیست»، «انرژی»، «تولید، اشتغال و سرمایه گذاری» و « آسیب های اجتماعی» و «نظام سلامت» هستند که در طول یک سال گذشته به صورت منظم جلساتی را با حضور متخصصان این حوزه و مجریان نهادهای مربوطه تشکیل دادند.

مهندس کریمی با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی استانی برای امور پژوهشی؛ اصلا پاسخگو نیست، گفت: پیگیری های لازم انجام شده تا از اعتبارات پژوهشی ملی هم به کمک این اعتبارات استانی بیاید تا امور پژوهشی با عزم حدی تری انجام شود.

او اظهار کرد: از همه ی نهادها درخواست داریم تا با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تعامل بیشتر و بهتری داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با بیان اینکه این استان از ظرفیت بالایی در حوزه پژوهش و فناوری برخوردار است، گفت: شرایطی بهتر از شرایط کنونی استان برای پیشبرد امور پژوهشی وجود ندارد و امیدواریم که شاهد نتایج خوب و ملموسی از تحقیقات و پژوهش هایی که انجام می شود باشیم.

رئیس موسسه ی استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نیز در این مراسم با بیان اینکه این موسسه قبلا صرفا به حوزه ی نمایه سازی نشریات و مقالات و... می پرداخت، اظهار کرد؛ این موسسه اخیرا به حوزه ی فناوری هم پرداخته و در این راستا، سامانه ی نان «نظام ایده ها و نیازها» راه اندازی شده است که از پژوهشگران دعوت می کنیم ایده های خود را در این سامانه ثبت کنند.

دکتر فاضل زاده گفت: در دوماه گذشته یک ماموریت استانی هم به موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری محول شده که ما براساس آن، برنامه ی پایش و علم و فناوری استان را هم برعهده داریم.

دکتر ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری استان فارس نیز با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری با هدف سازماندهی محیط مناسب برای خلق و توسعه شرکت های مبتنی بر فناوری و تحقق موثر زنجیره ی ایده تا محصول، تجاری سازی یافته های پژوهشی و کمک به شکل گیری و رشد شرکت های نوپای نوآور و فناور، شکل گرفته است، اظهار کرد: در استان فارس بیشتر از ۱۳۰۰ شرکت در پارک فناوری مشغول به کار هستند.


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس با بیان اینکه این دانشگاه در دو حوزه ی پژوهش و فناوری فعالیت دارد؛ اظهار کرد: اولویت های پژوهشی ما روی نظام سلامت هست و کارگروهی هم که در استانداری تشکیل شده در همین حوزه است.

دکتر معمارپور به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته پرداخت و از آن جمله به راه اندازی پارک فناوری سلامت شیراز در شهرک صدرا و کسب رتبه دوم کشوری در عرصه ی پژوهش های کرونا در محور تولید شواهد علمی در ارزشیابی سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد.

گفتنی ست، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان فارس که روز دوشنبه ۲۱ آذرماه آغاز به کار کرد، تا روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز پذیرای بازدیدکنندگان است.

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس نیز، روز سه شنبه ۲۲آذرماه در محل نمایشگاه با حضور استاندار فارس و رووسای دانشگاه ها و.. برگزار می شود و در این مراسم حدود ۶۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر استان از دانشگاه ها و مراکز علمی، سازمان ها و دستگاه های اجرایی و شرکت های دانش بنیان تقدیر خواهند شد.
برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید.



آدرس کوتاه :