تعداد اندک اعضای هیئت علمی در یک موسسه پژوهشی نمیتواند نیازهای کلان جامعه را پاسخ دهد
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره دستاوردهای موسسه پژوهش در جشنواره پژوهش گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با قدمت بیش از ۵۰ سال به عنوان اتاق فکر وزارت علوم شناخته شده است؛ بنابراین دستاوردهای این موسسه بیشتر شامل خوراک فکری و اقداماتی است که برای تصمیم گیران و سیاست گذاران در وزارت عتف و...تهیه شده است. وی افزود: در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ۷ گروه علمی فعال داریم و گروههای پژوهشی در حوزههای آینده پژوهی و نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، برنامه ریزی آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، اقتصاد آموزش عالی و بررسیهای نیروی انسانی، پژوهش های آمار و فناوری اطلاعات و مدیریت آموزش عالی فعال هستند. فعالیتهای مسئله محور؛ سیاست اصلی موسسه پژوهشی زمانی تصریح کرد: این گروهها با اعضای هیئت علمی خود در راستای سیاستهای وزارت علوم و ماموریتهای ابلاغی و براساس اساسنامه خود پژوهش میکنند؛ بنابراین دستاوردهای این موسسه بیشتر فعالیتهای پژوهشی مسئله محور است.
معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: در یک سال گذشته رویکرد مسئله محوری فعالیتهای پژوهشی موسسه پژوهش بسیار زیاد خود را نشان داده است؛ چرا که وزارت علوم در دوره وزارت دکتر زلفی گل اقدام به ارسال مسائل مختلف به موسسه کرده اند و آنها بین گروههای پژوهشی تقسیم شده؛ چرا که این مسائل در جهت رفع دغدغههای وزارت علوم و کمک به تصمیم گیری مدیران است. زمانی با بیان اینکه طرحهای سیاستی کوتاه مدت از جمله فعالیتهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است، تاکید کرد: این طرحها در قالب ماموریتهایی که وزارت علوم به موسسه ارسال میکند و پژوهشگران روی مساله کار میکنند و پژوهشهای خود را انجام میدهند.
تغییر خروجی پژوهشها از سنتی به زبان مدیران اجرایی
معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: خروجی پژوهشها در گذشته به صورت سنتی تهیه میشود، اما در یک سال گذشته ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی تهیه شده است. زمانی اظهار کرد: این موسسه با تعداد اندک اعضای هیئت علمی قطعا پاسخگوی نیازهای متعدد، پیچیده و چند بعدی و فراوان جامعه آموزش عالی نیست؛ بنابراین به سمتی حرکت کرده ایم تا همواره در کنار خود، متخصصان آموزش عالی را داشته باشیم، این متخصصان کسانی هستند که سوابق علمی و اجرایی در حوزه آموزش عالی را دارند و قرار است در شبکه شماع گرد هم آیند. معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: مسائلی که در حوزه آموزش عالی طرح میشود به شبکه متخصصان آموزش عالی ورود میکند و این شبکه میزهای پژوهشی مختلف دارد و مسائل کاربردی و موضوعات مسئله محور را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: در یک سال گذشته رویکرد مسئله محوری فعالیتهای پژوهشی موسسه پژوهش بسیار زیاد خود را نشان داده است؛ چرا که وزارت علوم در دوره وزارت دکتر زلفی گل اقدام به ارسال مسائل مختلف به موسسه کرده اند و آنها بین گروههای پژوهشی تقسیم شده؛ چرا که این مسائل در جهت رفع دغدغههای وزارت علوم و کمک به تصمیم گیری مدیران است. زمانی با بیان اینکه طرحهای سیاستی کوتاه مدت از جمله فعالیتهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است، تاکید کرد: این طرحها در قالب ماموریتهایی که وزارت علوم به موسسه ارسال میکند و پژوهشگران روی مساله کار میکنند و پژوهشهای خود را انجام میدهند.
تغییر خروجی پژوهشها از سنتی به زبان مدیران اجرایی
معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: خروجی پژوهشها در گذشته به صورت سنتی تهیه میشود، اما در یک سال گذشته ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی تهیه شده است. زمانی اظهار کرد: این موسسه با تعداد اندک اعضای هیئت علمی قطعا پاسخگوی نیازهای متعدد، پیچیده و چند بعدی و فراوان جامعه آموزش عالی نیست؛ بنابراین به سمتی حرکت کرده ایم تا همواره در کنار خود، متخصصان آموزش عالی را داشته باشیم، این متخصصان کسانی هستند که سوابق علمی و اجرایی در حوزه آموزش عالی را دارند و قرار است در شبکه شماع گرد هم آیند. معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: مسائلی که در حوزه آموزش عالی طرح میشود به شبکه متخصصان آموزش عالی ورود میکند و این شبکه میزهای پژوهشی مختلف دارد و مسائل کاربردی و موضوعات مسئله محور را در دستور کار خود قرار خواهد داد.