عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

راهنما سلامت؛ اتاق تمیز و کثیف بیمارستان چه کاربردی دارد؟



با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، ممکن است با واژه ها و اصطلاحات تخصصی مواجه شوید که آشنایی لازم با مفهوم آن ها را نداشته  باشید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظر دارد برای آشنایی بیشتر عموم با این واژه ها، در قالب مجموعه "راهنماسلامت"به توضیح درباره آن ها بپردازد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، اتاق تمیز یا clean room، یک محیط کنترل شده از لحاظ سطح آلاینده‌ها، بخار شیمیایی، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها درمانی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است.
این محیط مجهز به تجهیزاتی نظیر فیلتر، دمنده و مکنده‌های بسیار قدرتمند است تا علاوه بر کاهش آلایندگی شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت و فشار نیز کنترل شود.
بخش‌هایی از بیمارستان‌ها به ویژه بخش‌های جراحی به علت جلوگیری از ایجاد و گسترش آلودگی و حفظ ایمنی و سلامت بیماران نیاز به اتاق تمیز دارد.
کارکنان و افرادی که به بخش‌های مختلف این واحد بیمارستانی رفت و آمد دارند باید از قوانین خاصی نظیر ممنوعیت ورود لوازم چوبی، پلاستیکی، چرم و کاغذ و مواد خوراکی، پرهیز از رفت و آمد پیش از حد و استفاده از دستکش، لباس، کلاه و کفش مخصوص پیروی کنند تا از انتقال آلودگی جلوگیری شود.
پرسنل بعد از استفاده از تجهیزات و لوازم پزشکی برای بیمار، تمامی این تجهیزات را به منظور تمیز کردن آن‌ها به اتاق کار کثیف منتقل می‌کنند.
در اتاق های کثیف بیمارستانی ابزار پزشکی، وسایل و تجهیزات استفاده شده و آلوده را قرار می دهند تا انتشار عفونت کنترل شود.
اتاق کثیف بیشترین استفاده را در بیمارستان‌ها و به منظور جمع‌آوری ملحفه و لباس‌های کثیف، پسماند، شست و شوی وسایل، تخلیه ترشحات و ... دارد.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ ی.ق