عمومی | دانشگاه شیراز

انتشار مقاله استادان دانشگاه شیراز با همکاری پژوهشگران ایرانی و بین‌المللی در یکی از برترین مجلات فیزیک جهان

نتایج پژوهش بین المللی پژوهشگران دانشگاه شیراز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگرانی از کشورهای یونان و پاکستان در حوزه ی نانوساختارهای فولرن، در مجلهPhysics Reports d از معتبرترین و پراستنادترین مجلات علمی حوزه فیزیک(IF=۳۰.۵۱) ، منتشر گردید.

این مقاله در یک ۱۱۶صفحه به قلم دکتر اسمعیل قوانلو (دانشیار دانشگاه شیراز)، دکتر هاشم رفیعی تبار (استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو شاخه فیزیک فرهنگستان علوم)، دکتر سید احمد فاضل زاده حقیقی (استاد دانشگاه شیراز)، دکتر عایشه کوثر (استاد مرکز ملی فیزیک پاکستان) و دکتر جورجیوس جیانوپولوس (استادیار دانشگاه پلوپونز یونان) در شماره اخیر مجله ی Physics Reports به چاپ رسیده است.

موضوع اصلی این مقاله، مطالعه فیزیک تجربی و محاسباتی فولرن ها و نانوکاپوزیت های تقویت شده با این نانوساختارها و کار بردهای متعدد آن ها در حوزه های گوناگون علمی ازجمله در حوزه های مختلف مهندسی، نانو فناوری پزشکی و رشته جدید نانو عصب شناختی است. در این مقاله، انواع روش های سنتز، جداسازی و تعیین خواص مکانیکی و حرارتی فولرن ها و تشکیل لایه های نازک آن ها بر انواع زیرپایه های فلزی، نیمه رسانا و شبه فلزی به تفصیل از جنبه های محاسباتی و آزمایشگاهی بررسی شده است. همچنین، یکی از جدیدترین کاربردهای این ساختارها در حوزه ی نانوپزشکی در درمان بیماری های عصب شناختی (آلزایمر و پارکینسون)، استفاده از آن ها در فرایندهای دارورسانی هدفمند، کاربردهای ضدویروسی، ژن تراپی ، فتودینامیک تراپی و مهندسی بافت است که به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است.

این مقاله، با توجه به ارائه ی طیف وسیعی از روش های تولید، نتایج آزمایشگاهی و شبیه سازی های عددی و کاربردهای متنوع نانوساختار فولرن در حوزه های صنعتی و پزشکی، می تواند مورد استفاده پژوهشگران در زمینه های گسترده ای از رشته ها شامل فناوری نانو، فیزیک محاسباتی، مهندسی مکانیک، نانو پزشکی و نانو-علوم اعصاب قرار گیرد.

نظر به اینکه این مقاله در سال همه گیری کووید- ۱۹ نگاشته شده، به جانباختگان این بیماری در سراسر جهان و کادر درمان کشور تقدیم شده است.

برای دسترسی به مقاله ی یادشده، از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0370157322003775