علوم پایه | دانشگاه ارومیه

رو نمایی از دو محصول فناورانه دانشگاه ارومیه توسط معاون رئیس جمهور و وزیر علوم

با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و همزمان با بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار جمهوری اسلامی ایران از دو محصول فناورانه دانشگاه ارومیه رونمایی شد.
سیستم تشخیص خستگی راننده بر مبنای پردازنده توسعه یافته RISCV و گاردریل کامپوزیتی جاذب انرژی دو محصول تولید شده در دانشگاه ارومیه هستند که در این نمایشگاه رونمایی شدند.
سیستم تشخیص خستگی راننده بر مبنای پردازنده توسعه یافته RISCV تولید شده توسط دکتر مرتضی موسی زاده عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر است.
این سیستم می تواند با بررسی باز و بسته بودن چشم و دهان راننده و با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی کانولوشن خستگی راننده را تشخیص دهد.
دقت و کیفیت بالا و قیمت پایین در مقایسه با پردازنده های خارجی از جمله مزیت های این محصول فناورانه است.
گاردریل کامپوزیتی جاذب انرژی تولید شده توسط تیم دکتر نادر صولتی فر عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه نیز دومین محصولی است که در این نمایشگاه رونمایی شد.
این نوع گاردریل قادر است در برخوردهای با سرعت بالا اتلاف انرژی را بیش از ۴۳ درصد کاهش داده و تلفات تصادفات جاده ای را نیزتا حد چشم گیری کاهش دهد.
این نوع گاردریل با سازه لانه زنبوری و فیبر کولار ساخته شده که در عملکرد برتر آن موثر است.
لازم به ذکر است بیش از ۱۳۰۰ فناوری به دبیرخانه این نمایشگاه جهت رونمایی ارسال شده بود که نهایتا ۳۰ فناوری جهت رونمایی انتخاب شدند و دانشگاه ارومیه تنها دانشگاهی در این نمایشگاه بود که دو محصول در غرفه رونمایی داشت.

گزارش صدا و سیما از این رونمایی: