عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

رییس مرکز بهداشت استان: ۹۰ درصد مبتلایان HIV در کرمانشاه باید تا سال ۲۰۳۰ شناسایی شوند


رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از هدف‌گذاری شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان HIV در استان تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، از کنترل اپیدمی HIV به عنوان یکی از اهداف توسعه‌ای کشور یاد کرد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا سال ۲۰۳۰ باید سه هدف اصلی در زمینه این بیماری اجرایی شود.

وی افزود: هدف اول شناسایی ۹۰ درصد بیماران مبتلا به HIV تا تاریخ تعیین شده است، چرا که در صورت شناسایی می توانیم کار درمان و کنترل بیماری را آغاز کنیم.

دکتر شکیبا با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر "اَنگ اخلاقی" موجود برای این بیماری به یکی از مشکلات بر سر راه شناسایی مبتلایان آن تبدیل شده گفت: تمام اطلاعات بیماران مبتلا به HIV محرمانه است. کارکنان مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و مراکز کاهش آسیب و نیز فعالان حوزه HIV نیز گزینش شده انتخاب می شوند و اطلاعات بیماران نزد این مراکز بصورت محرمانه است، طوری که حتی خانواده بیماران هم از آن اطلاع پیدا نمی کنند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مبتلایان HIV باید بدانند که هرچه دیرتر برای درمان اقدام کنند، بیماری آنها پیشرفته‌تر شده و علاوه بر خطر انتقال به دیگران، این افراد نمی توانند زندگی عادی داشته باشند.

دکتر شکیبا گفت: امروزه درمان های خوبی برای HIV وجود دارد، به شرط آنکه شناسایی به موقع صورت گرفته و روند درمان هرچه سریعتر آغاز شود.

۹۰ درصد مبتلایان HIV باید تحت درمان قرار گیرند/ تمام مراکز بهداشتی تست رایگان HIV می‌گیرند

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هدف دوم در زمینه کنترل HIV تا سال ۲۰۳۰ را تحت درمان قرار گرفتن ۹۰ درصد بیماران شناسایی شده عنوان کرد و افزود: بعد از مرحله شناسایی باید بتوانیم این بیماران را تحت درمان قرار داده تا بتوانیم بار ویروس را در بدن آنها کم کنیم.

شکیبا تصریح کرد: با درمان های موجود و کاهش بار ویروس در بدن بیماران، هم آنها به زندگی عادی برگشته و هم مانع انتقال بیماری در سطح جامعه می‌شویم.

این مسئول در ادامه هدف سوم در زمینه کنترل HIV را پیگیری روند درمان تا سرکوب بار ویروس در ۹۰ درصد مبتلایان عنوان کرد و افزود: در هدف سوم باید برنامه درمان و مصرف دارو طوری پیگیری شود که بار ویروس در ۹۰ درصد مبتلایان عملا به صفر رسیده و بیماری دیگر قابل انتقال نباشد.

دکتر شکیبا گفت: اگر بتوانیم به این سه هدف مهم دست پیدا کنیم، عملا HIV در کشور کنترل می شود.

وی افزود: در کنار این اقدامات باید سطح آگاهی جامعه در خصوص این بیماری افزایش یابد و مردم با راه های انتقال و پیشگیری از این بیماری آشنا شوند.

دکتر شکیبا گفت: متاسفانه در حال حاضر شیوه انتقال تزریق مشترک برای بیماری HIV در حال حرکت به سمت انتقال جنسی است و هم اکنون می توان گفت رابطه جنسی محافظت نشده به شیوه غالب انتقال این بیماری تبدیل شده است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون در تمام ۹۰۰ پایگاه و مرکز بهداشتی سطح استان خدمات مربوط به HIV ارائه می شود، گفت: در این مراکز افراد می توانند بصورت رایگان و محرمانه تست HIV بدهند و در صورت مثبت شدن این افراد به مراکز کاهش آسیب و سایر مراکز مربوطه معرفی شده و روند درمان آنها بصورت رایگان پیگیری می شود.

دکتر شکیبا گفت: دو مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری هم داریم که در بحث شناسایی بیماران پرخطر فعالیت می کنند و در این مراکز هم بحث آموزش و پیشگیری به افرادی که رفتارهای پرخطر دارند در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این مراکز در میدان فاطمیه (رفعتیه)، انتهای خیابان پزشکان و دیگری در شهرک تعاون بالاتر از هتل آزادگان، روبروی استخر ایران سونا، جنب مرکز جامع سلامت وحدت واقع شده و افراد می توانند با این دو مرکز از طریق شماره تلفن های ۳۷۲۴۴۹۳۸ و ۳۴۲۸۱۰۳۷ ارتباط برقرار کرده و مشاوره و راهنمایی بگیرند.