عمومی | موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

گردهمایی مدیران حراست سازمان، تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

گردهمایی مدیران حراست واحدهای تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس محترم اداره کل حراست سازمان  با حضور دکتر نجفیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر روز دوشنبه ۷ آذرماه در این موسسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، در گردهمایی مدیران حراست واحدهای تابعه  سازمان تات دکتر نجفیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بر اهمیت جایگاه و عملکرد حراست درتامین امنیت و سلامت دستاوردهای موسسات تاکید کرد و گفت: مجموعه حراست علاوه بر رسالت حفظ سلامت و صحت اداری، کیان و اراضی موسسه با تضمین ایمنی و پایداری زیرساخت ها، دستاوردها و محصولات استراتژیک مجموعه های تحقیقاتی را از گزند آسیب ها و تهدیدها مصون می دارند و سبب می شوند که خروجی پژوهش ها با صحت و سلامت به عرصه جامعه تقدیم شود. وی افزود: مجموعه حراست از سرمایه های ارزشمندی هستند که در کسوت سربازان پدافند غیرعامل نیز در حفظ امنیت غذایی کشور سهم بزرگی را به خود اختصاص داده اند.

دکتر نجفیان به معرفی موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر پرداخت و اظهار داشت: موسسه اصلاح بذر یکی از قدیمی ترین موسسات زیرمجموعه سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) است که با قدمتی ۹۰ ساله، ریشه آن به مدرسه عالی فلاحت بازمی گردد. وی در ادامه گفت: درمدرسه عالی فلاحت پیشگامان علم اصلاح نباتات توجه خود را به آموزش و پژوهش در حوزه کشاورزی معطوف کردند و با جمع آوری و به گزینی ارقام سبب ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی شدند.

در ادامه رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به نقش فناوری های دانش بنیان حوزه اصلاح نباتات در پدافند غیر عامل پرداخت و به موانع توسعه سطح زیرکشت و واحدهای تولید اشاره و عنوان کرد: افزایش جمعیت، فقر و گرسنگی در چند سال اخیر در جهان  نیاز به تولید بیشتر محصولات کشاورزی را گوشزد می کند و این در حالی است که با مشکلاتی مانند فرسایش و زوال منابع طبیعی مانند آب، خاک، هوا و تنوع زیستی روبرو هستیم. دکتر نجفیان در ادامه گفت: خشکسالی، بیابان زایی و علاوه برآن بیمارهای محصولات کشاورزی از جمله چالش هایی است که ما با آن مواجه هستیم و برای مقابله با این چالش ها باید به سلاح تکنولوژی، کشاورزی دانش بنیان و افزایش راه های بهره وری مجهز شویم.

در این گردهمایی رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر ضمن ارائه گزارش عملکرد ۹ ساله این موسسه (از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱) از سه برابر شدن آمار ارقام تولیدی موسسه اصلاح بذر در این دهه نسبت به ده های قبل خبر داد و درمورد توفیقات حوزه تحقیقات و پژوهش موسسه گفت: در چند ساله گذشته مجموعه تحقیقاتی اصلاح بذر با برنامه ریزی و اجرای تحقیقات به نژادی و به زراعی، تولید هسته های اولیه بذری، مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاهی، جمع آوری، نگهداری و بهره برداری در سطح کشور  توفیقاتی را برای اولین بار به خود اختصاص داد؛ بذر پیاز، گوجه، بادمجان، ارزن، گندم و ذرت که در شرایط کم آبی نیز امکان تولید چند برابری دارند، از جمله این دستاوردها و تولیدات است.

دکتر نجفیان پس از بیان مطالبی در خصوص محصولات و گرایش های کاری موسسه تحقیقاتی تهیه و اصلاح نهال و بذر و معرفی بیش از ۳۵ محصول این موسسه در مورد برخی از زوایای اثر بخشی دستاوردهای موسسه اصلاح بذر عنوان کرد: افزایش قابل توجه تولید گندم با توجه به کاهش بارندگی در سال گذشته، موفقیت ایران در دستیابی به گندم مقاوم به زنگ سیاه  نژادUg۹۹ در عرصه بین المللی، میزان صرفه جویی در مصرف آب در کشت گندم، معرفی ارقام مانند ذرت زود رس و دیررس و سایر ارقام متحمل به کم آبی از جمله موارد اثر بخشی دستاوردهای این موسسه است. وی از تولید ارقام هیبرید ارزن مرواریدی برای اولین بار در تاریخ موسسه، تولید جو خصیل و علوفه ای  رقم مهتاب، تولید بذر  دانه های روغنی نیز به عنوان دیگر توفیقات منحصر به فرد این موسسه نام برد.

رئیس موسسه اصلاح بذر به  بخش ذخایر ژنتیکی مجموعه تحقیقاتی اصلاح بذر اشاره کرد و در این خصوص گفت: بانک ملی ژن گیاهی ایران به عنوان یکی مهمترین ابزار تحقیقاتی این موسسه کارهای ارزشمندی را انجام داده است. وی در ادامه افزود: بانک ژن گیاهی ملی ایران  یکی از ده بانک ژن مهم دنیا است.

دکتر نجفیان در پایان تاکید کرد: اصلاح بذر از فرآیندهای تاثیرگذار موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر است و با توفیقات روز افزون می توانیم هرگونه وابستگی را کاهش دهیم و به خود کفایی نائل آییم.