عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

ابهامات پرونده‌های مشاغل سخت و زیان‌آور شهرستان بوشهر مرتفع شد

گوهر افشین اظهارداشت: در خصوص ابهامات مشاغل سخت و زیان‌آور و نامشخص بودن سابقه کاری کارگرانی که درخواست بازنشستگی دارند به دلیل عدم مستندات کافی از جمله عدم وجود قرارداد فرد با کارفرما، تعطیلی بعضی از شرکت‌ها یا کارگاه‌ها، تغییرات در سیستم شغلی و... باعث گردیده تعداد زیادی از پرونده‌های بررسی شده توسط کارشناسان احراز نگردد.
وی اضافه کرد: شیوه و نحوه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به‌صورت کامل نه به سود کارگر و نه کارفرما است زیرا در بعضی موارد به علت تعطیل بودن شرکت یا عدم دسترسی به کارفرما امکان پرداخت حق بیمه ۴ درصدی کارفرما وجود ندارد و کارگر مجبور به پرداخت آن است.
این کارشناس مسئول افزود: از سوی دیگر وقتی مبالغ چهار درصد حق بیمه را بعد از چند سال به کارفرما ابلاغ می‌کنیم اصلاً شرایط اقتصادی روز کارفرما را در نظر گرفته نشده است، چون کارگری که ۱۰ سال پیش در کارگاهی فعالیت داشته ولی کارفرما مجبور به پرداخت بیمه ۴ درصدی با نرخ روز است.
مهندس ناصری رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بوشهر نیز گفت: مشاغل سخت و زیان‌آور به مشاغلی گفته می‌شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده که در اثر اشتغال کارگر بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.
مدیر گروه واحد بهداشت حرفه‌ای استان بوشهر نیز گفت: بسیاری از بیماری‌های ناشی از کار قابل‌پیشگیری بوده و در صورت تشخیص سریع و به‌موقع می‌توان بسیاری از عوارض سوء آن‌ها را کاهش داد؛ بنابراین توجه به راه‌های پیشگیری در کاهش بیماری شغلی نقشی اساسی دارد.
اصغر بلکامه تاکید داشت: شناسایی، اندازه‌گیری و ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور محیط کار از طریق روش‌های فنی مهندسی، اجرای برنامه‌های مراقبتی از جمله معاینات سلامت شغلی توسط مراکز طب کار کاهش عوارض و بیماری‌های ناشی از کار از طریق تغییر شغل و گردش کاری و اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور باعث پیشگیری از بیماری‌های شغلی می‌شود.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰