آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها بازنگری می شود
وزیر علوم با اشاره به اینکه با مرور تاریخ تاسیس پارک ها و با توجه به مدت کمی که از سن تاسیس پارک ها می گذرد، شاهد رخداد اتفاقات ارزشمندی هستیم، گفت: دهه اول انقلاب دهه ترویج علم، دهه دوم با تاسیس مقطع دکتری دهه تولید علم، دهه سوم بحث کیفیت تولید علم و استانداردسازی و دهه چهارم دهه تولید ثروت از دانش نام گذاری شده است .
زلفی گل ادامه داد: انصافا در بحث شرکت های دانش بنیان و تولید دانش بنیان قدردان دکتر ستاری هستیم. انصافا جاانداختن بحث فناوری و نوآوری و شرکت ها در کشور کار راحتی نبوده و این کار را دکتر ستاری پیگیری کردند .
وی با بیان این مطلب که بحث آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور و آموزشی که میزان کارآمادگی دانش آموختگان را ارتقا دهد یکی از سرفصل های مهم وزارت علوم است، تصریح کرد: صرفا آموزش های نظری برای جوان ما اگرچه یک ضرورت است ولی کافی نیست. شرایط کشور می طلبد دانش آموختگان ما در بحث مهارت محوری توانمند باشند. دانشگاه ها باید حکمت بنیان باشند؛ یعنی فعالیت دانشگاه ها باید هدفمند باشد .
وی افزود: امروز به این نتیجه رسیدیم که شان و شخصیت علمی و فناوری کشور باید متوازن باشد و شخصیت کاریکاتوری در شان علم فناوری کشور نیست. برای این کار نیاز داریم که فکر کنیم و تجربه را ارزان بخریم و از طریق مطالعات فراملی آن را به دست بیاوریم .
در همین راستا ماموریت جدیدی را به معاونت فناوری دادم و قرار است بحث کار و کارآفرینی را در یک مطالعه فراملی بررسی و آن را بومی کنیم. پارک ها دائما علم و فناوری دنیا را پیگیری، مطالعه و بومی کنند .
وزیر علوم در ادامه بیان کرد: تکالیف پارک ها در مقایسه با دانشگاه در خلق علم و فناوری است. نوع نگاهمان به پارک ها و دانشگاه ها در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا باید متفاوت باشد. به همین دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم .
زلفی گل با اشاره به اینکه نکته دیگری که بسیار مهم است و از آن غافل بودیم، بحث یکپارچگی علم است، خاطرنشان کرد: علوم طبیعی؛ مباحث مربوط به پزشکی، فنی مهندسی، دامپزشکی و کشاورزی را شامل می شود و خروجی آن به رفاه بشر و افزایش طول عمر و سلامت بشر منجر می شود. در حالی که علوم انسانی کمک می کند که از دستاوردهای علوم طبیعی چگونه برای آرامش استفاده کنیم. به دلیل عدم یکپارچگی، یک شکافی بین علوم افتاده است و باید تحقیقات چند رشته ای را ارتقا دهیم .
وی با اشاره به جداسازی دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت علوم، گفت: می شود روشی را ایجاد کرد که این ها هماهنگ با هم کار کنند؛ مگر می شود علم داروسازی را از علم شیمی جدا کرد؟ خوشبختانه در پارک ها این مشکل را نداریم. همه گروه ها در کنار هم می توانند کار کنند .
وزیر علوم با اعلام اینکه حدود ۲ درصد علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است، گفت: اگر امروز در بحث فناوری و شرکت های دانش بنیان مشکل داریم دلیلی نمیشود که تولید علم کشور را کنار بگذاریم؛ نیاز امروز جامعه دلیل نمیشود که داشته های قبلی خودمان را نادیده بگیریم. این هنر ما است که با تدوین قوانین، جامعه علمی را تشویق کنیم در زمینه فناوری و ثروت هم فعال شوند .
وی قانون جهش تولید را سکوی پرتاب علم به فناوری دانست و گفت: ماده ۱۳ قانون برای دانشگاه ها فوق العاده است. اگر خواستیم به یک هدف مقدسی برسیم با توصیه نمی شود و باید فکر کنیم و قوانینی تصویب کنیم که اجرای آن جمعیت مورد نظر را به سمت هدف هدایت کند .
وزیر علوم ادامه داد: گزارشاتی می رسد مبنی بر اینکه رابطه روسای پارک و دانشگاه ها عمیق و دوستانه نیست؛ باید بدانید که از تقابل موفقیت حاصل نمی شود. رئیس دانشگاه و پارک زمانی موفق می شوند که ارتباطات قوی با یکدیگر داشته باشند. اگر سراغ تقابل رفتید مطمئن باشید که بازنده هستید .
زلفی گل افزود: اوایل زمان تاسیس معاونت فناوری عده ای تلاش کردند بگویند این معاونت با معاونت علمی در تقابل هستید در حالی که تلاش کردم بگویم معاونت فناوری بازوی معاونت علمی است .
وزیر علوم از بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: مسئول این امر دکتر خیرالدین است. در ایین نامه مدیریت جدید تصمیم داریم رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه باشد و تلاش داریم که پارک ها و دانشگاه ها ارتباط سیستماتیک داشته باشند .
وی افزود: همچنین از رئیس مرکز نظارت وزارت علوم خواستم شاخص های اثربخشی در وزارت علوم را احصا کند و در همین راستا سامانه هوشمندی را تحت عنوان نظام ارتقا بهره وری "ناب" راه اندازی خواهیم کرد تا هر لحظه اراده کردیم یک شاخص را رصد کنیم امکان پذیر باشد و این سامانه زیر مجموعه آی اس سی خواهد بود .
وی بیان کرد: خیلی اوقات صحبت از این می شود که از طریق تحقیقات دانش بنیان ما می توانیم محصولات رقابت پدیر با دنیا تولید کنیم. من معتقدم اگر ما به بحث فناوری و نوآوری توجه جدی کنیم می توانیم محصولاتی تولید کنیم که رقابت ناپذیر باشند. پارک ها به شرکت ها تاکید کنند که برای بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کنند و محصولات رقابت ناپذیر تولید کنند. هنر نوآوری این است که محصولاتی را تولید کند که برای اولین بار و رقابت ناپذیر باشد .