عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بایدها و نبایدهای غذایی در زمان استرس

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فاطمه پوربهی اظهار داشت: سبک زندگی پر استرس و داشتن روحیه اضطرابی می تواند علاوه بر تاثیر بر آرامش ذهنی انسان، باعث آسیب ها و نمودهای جسمی در فرد شود.
وی تصریح کرد: بسیاری از اوقات دردی در قسمتی از بدن دارید که هیچ دلیل خاصی برای آن مشخص نمی‌شود یا گاهی اوقات بیماری زمینه‌ای شما مانند دیابت یا فشارخون بالا با وجود رعایت رژیم غذایی و مصرف منظم داروها از کنترل خارج می شود. در همه این موارد استرس می‌تواند نقش تعیین کننده ای در این قبیل مشکلات داشته باشد.
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: راهکارهای مختلفی برای کاهش سطح استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند مشاوره های روان شناسی، روان درمانی و کمک گرفتن از داروهای کاهنده اضطراب. با این حال داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش به طور منظم و رعایت رژیم غذایی اصولی و مصرف برخی مواد غذایی می تواند تا حدودی به کنترل استرس و اضطراب در افراد کمک کند.
پوربهی افزود: بهترین رژیم غذایی برنامه ای است که دارای همه گروه های غذایی به صورت متعادل باشد. پس نه مصرف برخی از مواد غذایی را قطع کنید و نه در خوردن گروهی دیگر افراط کنید. بدن همه ما نیاز دارد به طور روزانه از گروه شیر و لبنیات، سبزیجات و میوه ها در کنار گوشت و حبوبات و نان و برنج بهره ببرد.
وی اضافه کرد: اگر تحت شرایط و موقعیت روحی استرس زایی هستید رژیم های سخت غذایی برای کاهش وزن می تواند این استرس و تنش های روحی را تشدید کند. در این شرایط سعی کنید به جای داشتن رژیم غذایی بسیار کم کالری و یا عدم رعایت رژیم غذایی کاهش وزن خود، به سالم خوری روی بیاورید. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید و در کنار آن از مصرف قندها و شیرینی ها پرهیز کنید.
وی تاکید کرد: در زمان استرس یا ناراحتی ، به دلیل افت سطح هورمون سروتونین به عنوان هورمون شادی آور، تمایل به قندها و شیرینی ها افزایش می یابد. به همین دلیل است که بیشتر افراد موقع ناراحتی دوست دارند یک تکه ی بزرگ کیک خامه ای بخورند. برای کاهش این میل، باید مواد غذایی بیشتر مصرف شود که باعث ایجاد آرامش و افزایش نسبی در سطوح سروتونین شود.
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای تولید سروتونین در بدن پیش سازی آمینو اسیدی به نام تریپتوفان نیاز است. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل شده و باعث کاهش سطح استرس و افسردگی می شود.
پوربهی تاکید کرد: از آنجا که تریپتوفان یک آمینو اسید است، منابع پروتئینی بهترین منبع دریافت آن به شمار می روند. گوشت قرمز ،ماکیان و ماهی های دارای امگا ۳ بالا مانند سالمون از غنی ترین منابع غذایی تریپتوفان هستند. علاوه بر آن، شیر ، تخم مرغ و یا منابع گیاهی مانند سویا ، اسفناج، گردو و آجیل نیز از مواد غذایی حاوی تریپتوفان به عنوان پیش‌ساز سروتونین هستند.
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برای اینکه تریپتوفان مصرف شده از منابع غذایی در بدن قابل تبدیل به سروتونین باشد ضروری است حتما با یک منبع کربوهیدراتی مصرف شود مانند مصرف همراه با نان های سبوس دار، برنج یا جو دوسر. علاوه بر منابع غذایی، مکمل های حاوی پیش‌ساز سروتونین با منشا گیاهی نیز به شکل تجاری و قرص وجود دارد که فقط با نظر پزشک تجویز می شوند۰
وی اضافه کرد: یکی دیگر از راه های کاهش استرس ،مصرف شیر ولرم همراه با مقداری عسل قبل از خواب است که می تواند به ایجاد آرامش و خواب راحت کمک کند.
پوربهی تاکید کرد: می توانید شکلات تلخ را به عنوان منبع خوب دوپامین و سروتونین جهت کاهش استرس و ایجاد آرامش مصرف کنید ، اما باید بدانید که مهم است شکلات کم شکر و تلخ و حداقل بالای ۷۰ درصد باشد.
از دیدگاه طب سنتی نیز برخی دم نوش ها می تواند آرامش بخش باشند مانند دم نوش گل بابونه‌ و یا سنبل الطیب که بهتر است حداکثر روزانه یک فنجان و فقط از یک نوع آن در روز مصرف کنید.
انتهای پیام / ط . ش ۲۰۲۰