عمومی | دانشگاه شیراز

نشست هم‌افزایی ارتباط صنعت و دانشگاه درقالب طرح پل در استان فارس

نشست هم افزایی صنعت و دانشگاه در استان فارس در قالب طرح پل، به میزبانی دفتر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز برگزار شد.
این نشست با حضور جمعی از مدیران پژوهشی، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و صنعتگران استان فارس، روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه، در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز ترتیب یافت.
به گفته ی دکتر مهدی اسکروچی، سرپرست امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز، این نشست به منظور هم افزایی و ارتباط صنعت و دانشگاه در استان فارس در قالب طرح پل (تحول صنعت از طریق ارتباط صنعت و دانشگاه) برگزار شده است و ادامه دار خواهد بود.

اهمیت و لزوم نیازمحور بودن پایان نامه ها و رساله های دانشجویی

دکتر محمدحسین شیخی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز در این نشست، ضمن خیرمقدم گویی، طرح پل را طرحی مفید و کاربردی معرفی کرد و گفت: امیدواریم این جلسه، نقطه ی شروع دیگری برای افزایش تعاملات دانشگاه با صنایع مختلف استان باشد.
او با طرح این پرسش که ما برای پاسخگویی به نیازهای جامعه چه باید بکنیم، توضیح داد: طبیعی است که باید بخشی از ظرفیت های علمی دانشگاه در مسیر حل مسائل و نیازهای جامعه به کار گرفته شود. به طور مثال سالانه حدود ۱۴۰۰ پایان نامه ی کارشناسی ارشد و رساله ی دکتری توسط دانشجویان مستعد و توانمند دانشگاه شیراز تهیه می شود که ما باید بتوانیم درصدی از این تحقیقات را به نیازهای جامعه پیوند دهیم.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف فعالیت های متفاوتی انجام می دهیم که یکی از آن جمله طرح پل است که خوشبختانه چندسالی است آغاز شده است.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: مشکلی که از بررسی اجرای طرح پل در دانشگاه شیراز دریافت می شود، مشکل اطلاع رسانی میان دانشجویان و صنعتگران استان است که ما را بر آن داشت تا اطلاع رسانی بیش تری از این طرح داشته باشیم؛ چراکه اگر واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می شویم درصد پایان نامه هایی که در طرح پل کار شده درصد قابل قبولی نیست.
وی ادامه داد: صنایع استان نیاز به تحقیقات دارند؛ در دنیای امروز اگر صنعتی، نیازهای تحقیقاتی خود را به خوبی شناسایی نکند و از ظرفیت های علمی دانشگاه ها برای تحقیقات موردنیاز خود استفاده نکند، به تدریج دچار نقصان شده و از عرصه ی رقابت ها حذف می شود و نمی تواند ادامه دهد.
دکتر شیخی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» ازسوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: باید تلاش کنیم پایان نامه ها و رساله های دانشجویی را به سمت حل مسائل موردنیاز جامعه سوق دهیم و عنایت بیش تری به به پایان نامه هایی داشته باشیم که به بررسی نیازهای استان و صنایع کشور پرداخته اند.
مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز اعلام کرد: در برنامه های آتی پژوهشی دانشگاه، هدف و تلاش ما بر این است که حمایت بیش تری در قالب گرنت (پژوهانه) از پایان نامه هایی داشته باشیم که در زمینه ی رفع نیازهای کشور تهیه شده باشد و از همین رو، بحث نیازمحور بودن پایان نامه ها و رساله ها برای ما اهمیت بسیاری دارد.
وی به اهمیت نیازمحور بودن پایان نامه ها و رساله ها پرداخت و توضیح داد: استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل جامعه، منافع دیگری هم دارد ازجمله اینکه دانشجویان با نیاز روز صنعت کشور خویش آشنا می گردند و با امید بیش تری کار می کنند و احتمال ماندگاری اثر پژوهشی آن ها هم در جامعه بیش تر می شود.
دکتر شیخی در پایان، ضمن اعلام آمادگی دانشگاه شیراز برای همکاری با صنعت، از اعضای هیات علمی و مدیران پژوهشی دانشگاه خواست تا دانشجویان را به همکاری در اجرای طرح پل سوق دهند.

در ادامه ی این نشست به معرفی طرح پل برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه شیراز و صنعتگران استان فارس پرداخته شد و سپس، صنعتگران و دانشگاهیان به بیان دیدگا ها، تجربه ها و دغدغه های خود درخصوص موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه پرداختند.

گفتنی ست، طرح پل که به همت دکتر محمدرضا ظهیرامامی طراحی شده است، طرحی است با موضوع تحول صنعت، از طریق تقویت ساز و کارهای ارتباط واقعی صنعت به مثابه ی حامی دانشگاه و موتور توسعه ی کشور و دانشگاه، به عنوان پایگاه دانش و نیروی محرکه ی جامعه ی دانشی و تربیت کننده ی نیروی متخصص است.
این طرح برآن است تا با نگاهی مسئله محور، نتیجه گرا، جامع، متفاوت، ساختارمند و متکی بر برنامه و به دور از هر رویکرد تبلیغی و احیاناً نمایشی و تمرکز بر واقع گرایی پژوهش محور، در مسیر حل عارضه ای مزمن گام بردارد.
چشم انداز این طرح، استفاده ی بهینه از دارایی های سرمایه ای و غیرسرمایه ای برای تولید ثروت و اشتغال زایی در راستای توسعه ی پایدار است.
اهداف یا چهارضلع اثرگذاری طرح پل عبارتست از: احیای صنایع راکد و غیرفعال، بهره ورکردن صنایع فعال اما غیربهره ور، ارتقاء سطح و به روزآوری دانش و فناوری صنایع و سمت دهی هرچه بیشتر صنایع به سمت توسعه ی متوازن و پایدار و اقتصاد سبز.
طرح یادشده از جامعیت خاصی برخوردار است و تمامی ابعاد آن ازجمله راه کارهای تامین بودجه، به صورت دقیق تعریف و گام های اجرایی در مدل نیز لحاظ شده است. در این طرح، نقش ها به درستی تعریف شده است؛ به عنوان مثال اتاق بازرگانی می تواند از محل پولی که از صنایع دریافت می نماید، طرح های اجرایی را حمایت کند، بانک ها در زمینه ی ارائه ی تسهیلات، یا سرمایه گذاری برای اجرای طرح هایی که موفقیت آن ها تضمین شده است، عملکرد موثرتر داشته باشند؛ دولت و مجلس، با وضع قوانین و درصورت لزوم بودجه مناسب موفقیت این طرح را افزایش دهند. صنایع نیز می توانند درصورتی که اجرای طرح، در درازمدت منجر به راه اندازی، بهره وری و فعال شدنشان شود، درصدی از درآمد خود را در قالب قراردادهای حقوقی، مناسب به این امر اختصاص دهند.
برای مشاهده عکس های این نشست اینجا را کلیک کنید.