علوم پایه | دانشگاه ارومیه

معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در شورای آموزش عالی آذربایجان غربی: مهارت آفرینی در دانشگاهها توسعه یابد

دکتر قاسم عمو عابدینی امروز ۲۶ آبان ماه در نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان که در سالن جلسات دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: متقاضیان ورود به دانشگاه ها در کشور روند کاهشی دارد بطوری که امسال ۴۵درصد از افراد مجاز به انتخاب رشته و ورود به دانشگاه ، انتخاب رشته نکردند.
وی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۲۱۶۰ واحد آموزشی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه نیاز است آمایش در حوزه دانشگاه صورت بگیرد و برخی واحدها جهت بالا رفتن کیفیت آموزشی کشور ادغام شوند.
دکتر عمو عابدینی اظهار کرد: آذربایجان غربی باید در حوزه علم و فناوری در خط مقدم قرار گیرد و جایگاه ویژه ای داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه طرح تحول توسط دولت ابلاغ شده و برای هرمجموعه برنامه دارد و برای آموزش عالی برنامه ریزی شده، یاد آور شد: در طرح تحول نگرش ها در دیپلماسی علمی باید تغییر کند و نوعی خود باوری در دانشگاه های کشور ایجاد شود.
معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هدف گام دوم انقلاب ایجاد تحول نوین اسلامی است، خاطر نشان کرد: خمیر مایه بیانیه گام دوم انقلاب درحوزه علم و فناوری و پژوهش است.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزش باید اشتغال زا باشد، اظهار کرد: باید کارورزی در دانشگاه ها انجام شود و نخبگان به دانشگاه ها برگردند و مهارت آفرینی در دانشگاه ها توسعه یابد.
دکتر عمو عابدینی ادامه داد: شورای آموزش عالی استان می تواند به نحو مناسب چالش های آموزشی استان را بررسی و تصمیمات ویژه‌ای برای آنها اتخاذ کند.


دیپلماسی علمی بین المللی در آذربایجان غربی تقویت شود

مشاور آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بر تقویت کیفیت آموزش عالی و ارتقا جایگاه علمی دانشگاههای آذربایجان غربی تاکید کرد.
دکتر شیرعلی در این نشست، افزود: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان باید دیپلماسی علمی بین المللی در آذربایجان غربی که یک ظرفیت بی نظیر است، تقویت شود.
مشاور آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دانشگاه های آذربایجان غربی تدابیری اتخاذ شود که کیفیت آموزش عالی تقویت شود و جایگاه علمی استان در کشور و منطقه بهبود یابد.
وی با اشاره به اینکه در طرح تحول دولت ۱۱۱تکلیف برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری تعیین شده، تصریح کرد: اولویت اساسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بهبود وضعیت دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور، شاگرد فناور و تولید هدفمند ثروت و سرمایه از دانش است.
وی اظهار کرد: شاخص های کلیدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در طرح تحول دولت افزایش درصد اشتغال دانش آموختگان مناطق مختلف، میزان تقاضا محوری تحقیقات دانشگاهی و راهبردی، افزایش میزان فروش و صادرات محصولات وخدمات فناورانه در پارک علم وفناوری است.
دکترشیر علی با تاکید به نقش دانشگاه های آذربایجان غربی در طرح تحول دولت در سطح محلی، ملی و استانی یاد آور شد: در سطح استانی کمک به توسعه منطقه آزاد ماکو و منطقه اقتصادی سلماس و به بلوغ رسیدن استعداد های علمی، در سطح ملی استخراج و فرآوری معادن، صنایع غذایی، صنعتی و فراوری گیاهان دارویی، توسعه صنعت فرش، انتقال انرژی فسیلی به ترکیه و اروپا، تولید انرژی نوین در بخش بادی، خورشیدی و بر ق آبی ازجمله اهداف دانشگاه های استان در طرح تحول دولت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه ها معطوف به ظرفیت ها و پتانسیل هایی است که در مراکز آموزش عالی داریم و تاکنون بارور نشده اند و به آنها پرداخته نشده است.

در ابتدای این جلسه، دکتر علیجانپور رییس دانشگاه ارومیه نیز گزارشی از وضعیت آموزش عالی در استان آذربایجان غربی ارایه داد.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: بیش از ۸۲هزار دانشجو در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند.

دکتر احمد علیجانپور افزود: در حال حاضر ۸۲هزار و ۳۰۸دانشجو در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند که دانشگاه آزاد ۳۳ونیم درصد، ارومیه ۱۵.۵درصد، پیام نور ۲۲درصد، فرهنگیان ۵.۹درصد، الزهرا یک درصد، دانشگاه فنی و حرفه ای پنج درصد
دانشگاه صنعتی ۳.۵درصد و علمی کاربردی پنج درصد دانشجویان را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش عالی استان باید تحت یک برنامه هدایت شود، تصریح کرد: در کل دانشگاه های آذربایجان غربی ۱۶۶۷ نفر استاد تمام وقت و ۳۸۰۰نفر استاد مدعو زیر نظر نظام های مختلف آموزشی فعالیت دارند.