عمومی | فرهنگستان علوم

برگزاری نخستین جلسه شورای همکاری های علمی بین المللی فرهنگستان علوم

نخستین جلسه شورای همکاری های علمی بین المللی فرهنگستان علوم روز سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ به ریاست آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و با حضور آقایان دکتر علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس، دکتر رضا فرجی دانا دبیر فرهنگستان، دکتر سعید سمنانیان مشاور برنامه ریزی و نظریه پردازی، دکتر سیدمحمد قاری سیدفاطمی عضو پیوسته گروه علوم اسلامی، دکتر مصطفی بروجردی همکار مدعو گروه علوم اسلامی، دکتر عباس منوچهری عضو وابسته گروه علوم انسانی، دکتر علی اصغر مصلح همکار مدعو گروه علوم انسانی، دکتر مگردیچ تومانیان عضو پیوسته گروه علوم پایه، دکتر علی دکتر کاوه عضو پیوسته گروه علوم مهندسی و دکتر کوروش وحدتی عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد.

در این جلسه که آقای دکتر جواد رحیقی مدیر سابق روابط بین الملل فرهنگستان نیز حضور داشت، ابتدا آقای دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان ضمن تشکر از خدمات ارزنده ایشان در دوران ماموریت در فرهنگستان و تصدی مدیریت روابط بین الملل، لوح تقدیری به ایشان اهدا کرد. رئیس فرهنگستان در ادامه توضیحاتی در مورد تاریخچه روابط فرهنگستان خصوصاً با مجامع علمی نظیر انجمن آکادمی­های علوم و مجامع علمی آسیا و انجمن آکادمی های علوم جهان و برخی آکادمی های کشورها اشاره کرد. آقای دکتر رحیقی نیز گزارشی از فعالیت­ های مدیریت روابط بین ­الملل در یک سال اخیر ارائه کرد. در ادامه جلسه آقای دکتر سمنانیان توضیحاتی در مورد فعالیت­ های بین­ المللی فرهنگستان در ده سال اخیر ارائه کرد.

آقای دکتر تومانیان در این جلسه در مورد کارگاه­ های بین المللی برگزار شده میان فرهنگستان و برخی آکادمی ها در سالیان گذشته اشاره کرد و این گونه اقدامات را مفید ارزیابی نمود.

آقای دکتر کاوه نیز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت­های لازم برای همکاری­های علمی و بین­ المللی فرهنگستان پیشنهادهای خود را برای تقویت روابط بین ­الملل فرهنگستان اعلام کرد.

آقایان دکتر منوچهری و دکتر وحدتی پیشنهاد دادند که اعضای فرهنگستان از طریق ارتباط با همتایان خود در آکادمی­ های دیگر، همکاری­های مفید و موثری بین فرهنگستان و دیگر آکادمی ها برقرار کنند.

آقای دکتر مصلح نیز اظهار داشت که در شرایط فعلی سیاست و قدرت حرف اول را می­زند و باید با توجه به شرایط موجود تلاش خود را برای ارتقای ارتباطات خود با سایر آکادمی ­ها داشته باشیم و البته در حد بضاعت خود عمل کنیم.

آقای دکتر سیدفاطمی نیز از این گردهمایی به عنوان اتاق فکر دیپلماسی کشور نام برد و سهم علم را در حل مسائل کشور و تقویت ارتباطات بین المللی مهم قلمداد کرد.

آقای دکتر علی اکبر صالحی در این نشست توضیح داد که برخی کشورها به توسعه پایدار دست یافته ­اند و در آنجا سیستم، کار را به پیش می­ برد ولی ما در حال گذار هستیم و به حالت پایدار نرسیده ­ایم. در اینجا نقش افراد برجسته ­تر می ­شود و هر پیشنهادی که قابلیت اجرا داشته باشد را باید پیگیری و اجرا کرد.

آقای دکتر مصطفی بروجردی اشاره کرد که می ­توانیم ماموریت این شورا را در چارچوب دیپلماسی علم تعریف کنیم و فرهنگستان علوم می­ تواند متولی دیپلماسی علم باشد.

در پایان آقای دکتر فرجی ­دانا دبیر فرهنگستان ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل این جلسه اظهار داشت که برای ماموریت جهانی و ملی، تشکیل این شورا ضروری بود و باید از ارتباط با سازمان­های علمی نظیر TWAS و سایر آکادمی­ ها حمایت کرد.