عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی منظم دو عامل مهم در پیشگیری از دیابت

به گزارش وبدا/ دکتر زهرا پور مجاهد در گفتگو با وبدا اظهار کرد: دیابت یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است برای پیشگیری از دیابت بهترین کار تغذیه سالم و  فعالیت بدنی و تحرک فیزیکی است.
وی  افزود: دیابت یک اختلال ناشی در تولید و ترشح انسولین است. این نوع بیماری  زمانی بروز پیدا می‌کند که به دلایلی سلول های عضلانی، سلول های کبدی و سلول های چربی نسبت به انسولین موجود در گردش خون بی‌تفاوت شده و حساسیت خود را از دست می‌دهند
دکتر پور مجاهد ادامه داد: انسولین ماده ای است که ازغده پانکراس در بدن تولید می شود و در صورتی که انسولین وارد خون نشود منجر به  بروز دیابت نوع یک می گردد که این نوع دیابت بیشتر در کوکان و نوجوانان رخ می دهد که حدود ۱۰ درصد از دیابتی ها را دیابت نوع یک شامل می شود.
دیابتلوژیست کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  ادامه داد: اگر در عملکرد انسولین مشکل ایجاد شود و یا ترشح کم شود دیابت نوع دو  رخ می دهد که این نوع دیابت در بالغین ۹۰ درصد از دیابتی ها را شامل می شود.
وی ادامه داد: افزایش قند در خون باعث ایجاد علامت ها و عارضه های دیر رس و زود رس می شود  اگر هر چه سریعتر بیماری دیابت پیشگیری، درمان و پیگیری نشود  این عارضه ها در بدن باعث عوارض جدی چون قطع عضو نابینایی نارسایی کلیه و سکته های قلبی و مغزی می شود.
دکتر پور مجاهد ژنیتیک، سبک زندگی، عادات مربوط  به تغذیه نادرست و نداشتن فعالیت فیزیکی منظم؛ استفاده از الکل و سیگار،  چاقی و اضافه وزن را از ریز فاکتورها دیابت نوع ۲ برشمرد و گفت:
با بالاتر رفتن سن قطعاً مقاومت سلول ها به انسولین بیشتر می شود و در واقع  زمانی که عملکرد انسولین در بدن کم  و قند خون بالا می رود در این شرایط  ضروری است فرد نسبت به چکاب سالانه خود اقدام تا از میزان قند خون خود اگاه شود.
وی اضافه کرد: به علت افزایش روز افزون  بیماری دیابت پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون بیمار دیابتی در جهان داشته باشیم لذا ضروری است تا با علائم دیابت آشنا شویم.
وی در بخش دیگر صحبت هایش اظهار داست: با توجه به اینکه دیابت نوع دو علائم خاصی ندارد لازم است تا افراد در سنین ۴۵ سال به بعد نسبت به چک کردن قند خون خود به صورت دوره ای اقدام نمایند تا تشخیص به موقعی برای بیماری آنها انجام شود.
دکتر پور مجاهد  گرسنگی و تشنگی زیاد، تکرر ادار،خستگی زیاد، کاهش وزن، تاری دید و ایجاد زخم های غیر قابل درمان را از علائم بروز دیابت در نوع پیشرفته بیان کرد و گفت: در صورتی که فرد به این مرحله از بیماری رسید باید به پزشک مراجعه نماید تا اقدامات تشخیصی و درمانی به موقعی برایش انجام شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه سن ابتلا به بیماری دیابت نوع دو به خاطر شرایط فعلی جامعه در حال پایین آمدن است  اظهار کرد: اکثر بچه ها به دلیل نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی به ویژه در دوران کرونا دچار اضافه وزن شده اند که این نگرانی وجود دارد که دیابت نوع دو  به سن نوجوانی گرایش پیدا کند.
پزشک دیابت دانشگاه  گفت:متاسفانه با افزایش تعداد بیماران دیابتی و مشکلات اقتصادی همچون  افزایش قیمت دستگاه های قند خون و افزایش قیمت داروها  لزوم حمایت های اجتماعی و اقتصادی بیشتر توسط دولت و سازمانهای مردم نهاد را از این گروه، بیشتر مینماید

خبر/ الهام شبانی مقدم