عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

پیشگیری از ابتلا و خدمات مشاوره دیابت اولویت نخست کلینیک دیابت سبزوار

به گزارش وبدا/  دکتررضا فروزان در گفتگو با وبدا اظهار کرد: خدمات ارائه شده در کلینیک دیابت فقط درمانی نیست؛ ایده آل ما این است که مردم با مراجعه به کلینیک از خدمات مشاوره مورد نیاز بهره مند تا اولاً مبتلا به دیابت نشوند و در صورت ابتلا بتوانند از طریق خدمات مشاوره ای از عوارض بسیار مخرب دیابت جلوگیری به عمل آورند.
وی در ادامه از تشکیل پرونده برای بیش از ۵ هزار بیمار دیابتی در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش آمار بیماران دیابتی، نیاز است تا تمامی این افراد جهت جلوگیری از عوارض و دریافت خدمات  درمانی با تشکیل پرونده نشان دار شوند.
دکتر فروزان با اشاره به مراجعه تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار به کلینیک دیابت دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه با تغییر سبک زندگی و تغییر مدل تغذیه و کاهش فعالیت بدنی مردم،  روز به روز بر آمار مبتلایان به دیابت افزوده می شود که ضروری است تا با شناسایی این بیماران اطلاعات درمانی و سیر بیماری این افراد ثبت و ضبط گردد.
وی همچنین به برخی خدمات ارائه شده در این مرکزاشاره کرد و گفت: در کلینیک دیابت در مراجعه اولیه بیمار توسط پزشک عمومی دوره دیده( دیابتولوگ) ویزیت و در صورت نیاز به دریافت خدمات سطح بالاتر به پزشک متخصص یا فوق تخصص که به صورت مستمر در مرکز حضور دارد، ارجاع داده می شوند.
دکتر فروزان ادامه داد: با توجه به شرایط مرکز و محدودیت در استقرار تمامی امکانات، بیماران دیابتی نیازمند دریافت خدمات تخصصی در سایر کانون های درمانی هستند. عمده ترین عوارضی که بیماران دیابتی در صورت عدم کنترل مناسب با آن مواجه می شوند مشکلات کلیوی، بینایی و قلب و عروقی می باشد که با تعامل انجام شده با سایر بیمارستان ها بیماران دیابتی با معرفی کلینیک و بدون نوبت از خدمات تخصصی در زمینه عوارض ذکر شده، بهره مند می شوند.
مدیرعامل کلینیک ویژه دانشگاه ارائه مشاوره روانپزشکی و ارائه مشاوره و رژیم بالینی را از دیگر خدمات ارائه شده در کلینیک دیابت برشمرد و گفت: تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی در محدود کردن پیشرفت بیماری و کاهش عوارض اهمیت دارد.
دکتر فروزان گفت: با توجه به اینکه انواع مشکلات عروقی از جمله عوارض ناخوشایند ایجاد شده برای بیماران در سیر دوران درمان است که منجر به ایجاد زخم هایی در قسمت های مختلف بدن خصوصا زخم پا می شود، واحد مدیریت زخم  در این مرکز با استاندارد بالا و با تعرفه دولتی به بیماران با این عوارض ارائه خدمت می نماید.
در خاتمه وی از همکاری سمن های خیریه محمد امین و پیشگیری از دیابت سبزوار که در زمینه فعالیت های پیشگیرانه و تهیه ملزومات درمانی بیماران کلینیک دیابت سبزوار را همراهی می نمایند تقدیر کرد.

خبر/ الهام شبانی مقدم