عمومی | سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها

هم‌اندیشی اعضای هیئت‌علمی درباره رویدادهای اخیر در کشور

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، روز دوشنبه شانزدهم آبان ماه کانون بسیج اساتید «سازمان مطالعه و تدوین» هم‌اندیشی اعضای هیئت‌علمی درباره رویدادهای اخیر در کشور را با حضور رئیس سازمان، معاون پژوهشی، اعضای کانون بسیج اساتید و تعدادی از اعضای هیئت علمی برگزار کرد.

سخنران نخست این هم‌اندیشی دکتر حمیدرضا خادمی مسئول بسیج اساتید سمت و عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی بود. وی سخنان خود را با حدیثی از امام علی(ع) در باب فتنه آغاز کرد. آنجا که امیرالمومنین خاستگاه فتنه‌ها در میان مردم را پیروى از هواهای نفس می‌داند و در ادامه آن می‌فرماید: «اگر حق خالص و ناآمیخته بود؛ اختلاف پیش نمی‌آمد و اگر باطل خالص بود بر آدم خردمند پوشیده نمی‌ماند اما مشتی از آن گرفته می‌شود و مشتی از این و با هم در آمیخته می‌شوند پس آنگاه شیطان بر دوستان خود تسلّط پیدا می‌کند و کسانیکه پیشتر لطف خدا شامل حالشان گردیده است نجات می‌یابند.» مسئول بسیج اساتید «سمت» در ادامه با توجه به اصطلاح «جنگ ترکیبی» که از سوی مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دانش‌آموزان به کار رفته بود به پیشینه‌شناسی، بررسی و توضیح این اصطلاح پرداخت. دکتر خادمی، در بیان شاخصه‌های «جنگ ترکیبی یا هیبریدی» از اِعمال فشارهای اقتصادی-سیاسی- دیپلماتیک و انجام اقدامات خصمانه و تروریستی یاد کرد و واقعه تلخ شاهچراغ را در راستای همین جنگ معرفی کرد.

سخنران دوم این هم‌اندیشی دکتر مهدی زارع بهرام‌آبادی معاون پژوهشی بسیج اساتید سمت و عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی بود. دکتر زارع به عنوان متخصص در زمینه روانشناسی و مشاوره، تحلیل و بررسی رویدادهای اخیر را چند وجهی دانست و تاکید کرد یکی از عوامل بروز رویدادهای اینچنینی را در عدم‌شناخت نسل کنونی دانست. وی دانشگاه را در رشد آگاهی و عبور دادن دانشجویان از تفکر دو بعدی موثر دانست و تاکید کرد تقویت تفکر انتقادی و قوه تحلیل نوجوانان و نسل جوان از جمله ضروریات دوره کنونی است. این عضو هیئت علمی سمت نشاط آفرینی و ایجاد امید برای نسل جوان را به عنوان راهبرد مهم در برون‌رفت از وضع فعلی دانست و جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری را در همین راستا دانست.

دکتر محمد آرمند معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید سمت و عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سخنران سوم این هم‌اندیشی بود. وی با تمرکز بر جنبه تخصصی خود (علوم تربیتی) به بیان مسئله پرداخت و یادآور شد که باید در تربیت نوجوانان و جوانان تلاش کنیم افرادی آگاه مومن و تحلیل‌گر که بتوانند مسائل را خوب تشخیص دهند و ابزار دست دشمنان قرار نگیرند تربیت کنیم.

دکتر مهدی خاقانی اصفهانی به عنوان سخنران پایانی این هم‌اندیشی، به تحلیل حقوقی-جرم شناختیِ خشونت‌های خیابانی پرداخت و با استناد به مواد و مفاد قانونی جرایم و حقوق دوطرف درگیری را ذکر کرد.

در قسمت پایانی این برنامه، دکتر داود مهدوی‌زادگان ضمن تشکر از بسیج اساتید، به عنوان بانی این نشست تاکید کرد ضمن استمرار این قبیل نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها، تلاش در جهت حصول دستاورد علمی را ضروری دانست. رئیس سازمان مهمترین اقدام در رویدادهایی مانند وقایع اخیر را، تولید مسئله برای جامعه دانشگاهی و پژوهشگر دانست. رئیس سمت از جمله مسائل مهم را علت‌یابی به خشونت کشیده شده اعتراضات دانست.

مشروح این هم‌اندیشی در آینده و از طریق سایت سازمان «سمت» در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.